Teoria liczb, semestr letni 2022/23
wykład: czwartek 14:15 — 15:45 (3150).
ćwiczenia: poniedziałek 12:15 — 13:45 (4050) oraz czwartek 16:15 — 17:45 (3150).
Usoswebowa strona
Podręczniki: Ireland, Rosen A Classical Introduction to Modern Number Theory, Białynicki-Birula, Skałba Lectures on number theory. Również warte przeczytania Steward, Tall Algebraic Number Theory and Fermat's Last Theorem.
Lista wykładów
- 2.03. Przegląd problemów otwartych: hipoteza Goldbacha, zera funkcji zeta Riemanna, bliźniacze liczby pierwsze, Wielkie Twierdzenie Fermata. Kongruencje: definicje, chińskie twierdzenie o resztach, grupy multiplikatywne Z_n^*, grupa Z_{p^e}^* jest cykliczna. (patrz np. [Rozdział 2, Białynicki-Birula, Skałba] lub [Rozdział 3-4, Ireland-Rosen])
- 9.03. Równość (x+y)^p = x^p + y^p i jej konsekwencje, twierdzenie Lucasa. Postulat Bertranda z dowodem (patrz np. Dowody z Księgi lub wikipedia)
- 16.03. Funkcja zeta Riemanna. Zbieżność dla rzeczywistego argumentu większego niż 1, granica (s-1)zeta(s) w s=1, funkcja zeta(s) przedłuża się do s > 0. Informacje o argumentach zespolonych i holomorficzności. Wzór produktowy. Gęstość Dirichleta, gęstość wszystkich liczb pierwszych to jeden. Sformułowanie twierdzenia Dirichleta. (źródło: Ireland-Rosen, podrozdział 16.1 i stwierdzenie 16.5.1)
- 23.03 Dowód Eisensteina prawa wzajemności reszt kwadratowych Gaussa. Symbol Jacobiego i symbol Hilberta (źródło: Białynicki-Birula, Skałba, rozdział 6 i ćwiczenia.).
Zadania i rozwiązania
Zadania domowe
Ogólne zasady oceniania
Na zaliczenie ćwiczeń: zadania domowe pisemne, 11 serii po jednym zadaniu.
Zadania będą ogłaszane tydzień wcześniej, pierwsza seria około trzeciego
tygodnia zajęć.
Ocena końcowa na podstawie egzaminu.
Egzamin pisemny będzie złożony zarówno z teorii (np. sformułuj
twierdzenie XXX lub przedyskutuj co wiesz o XXX), jak i zadań. Zadania w większości
będą tymi samymi, które pojawiły się na ćwiczeniach, pozostałe będą
quasi-izomorficzne.
W szczególności egzamin ma mierzyć Państwa wiedzę o tym, co
się działo na przedmiocie, a nie np. umiejętności szybkiego zrobienia zadań.
Dla osób niezadowolonych ze swojej oceny na egzaminie pisemnym,
możliwy jest egzamin ustny, zdalny, nastawiony bardziej na zrozumienie teorii.
Terminu zerowego zaliczenia nie przewiduję; w razie, gdyby ktoś chciał zaliczyć
cały przedmiot wcześniej, jest to możliwe w formie egzaminu ustnego; jedyną oceną
możliwą do zdobycia w takim zaliczeniu jest 5 i jej zdobycie jest istotnie
trudniejsze niż w "zwykłym" terminie. Osoby zainteresowane proszę o informację.