Nie jesteś zalogowany | Zaloguj się
Wykładowca(y)
dr Michał Korch
Typ klasy
Wykład dla wszystkich licealistów
Poziom
wykład (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
Liczba uczestników
15-50
Opis

Wybory, według Konstytucji, powinny być (wśród innych ważnych przymiotników) równe i proporcjonalne. Czy są takie? Kto, jak nie matematyk, powinien to sprawdzić! Sprawdzimy, jak działają wybory do sejmu w Polsce. Czy większość mandatów może dostać mniejszość? Czy zawsze więcej głosów, to lepiej? Zastanowimy się nad tym, czy w ogóle możliwe są wybory proporcjonalne, z matematycznego punktu widzenia.
 
A jeśli nie wybory proporcjonalne, to może większościowe, gdzie w każdym okręgu wygrywa jeden kandydat? Zobaczymy, jak bardzo ich wynik może zależeć od metody głosowania. Ale czy da się rozstrzygnąć, która metoda głosowania jest najlepsza? I kto o tym decyduje? Przyjrzymy się też wyborom w innych krajach, np. wyborom prezydenckim w USA.
 
Kto o tym decyduje to ważne pytanie również przy okazji zastanawiania się nad granicami okręgów wyborczych. Pokażemy, jak bardzo można wpłynąć na wynik wyborów, jedynie sprawnie ustalając ich mapę!
 
Na koniec zastanowimy się nad tym, na czym nam zależy w wyborach. Jakie cechy powinien spełniać system wyborczy, żeby był sensowny. Poszukamy też możliwie sensownego systemu, choć — ostrzegam — będzie trzeba pójść na jakiś kompromis.

Dostępne terminy

Konkretne daty i godziny wymagają potwierdzenia, czasem mogą być niedostępne, np. być już zajęte przez inną grupę

W wersji stacjonarnej

piątki — 12:30-14:00 lub 16:00-17:30

z dokładnością do dostępności sal na wydziale (niektóre terminy, zwłaszcza we wczesnych godzinach, mogą być trudniej dostępne).

W wersji zdalnej

poniedziałki — dowolne godziny,
piątki — przed 14:00 lub po 16:00.