You are not logged in | Log in
Lecturer(s)
dr Michał Korch
Class type
Lecture for all high school students
Level
wykład (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
Number of participants
15-50
Description

Wybory, według Konstytucji, powinny być (wśród innych ważnych przymiotników) równe i proporcjonalne. Czy są takie? Kto, jak nie matematyk, powinien to sprawdzić! Sprawdzimy, jak działają wybory do sejmu w Polsce. Czy większość mandatów może dostać mniejszość? Czy zawsze więcej głosów, to lepiej? Zastanowimy się nad tym, czy w ogóle możliwe są wybory proporcjonalne, z matematycznego punktu widzenia.
 
A jeśli nie wybory proporcjonalne, to może większościowe, gdzie w każdym okręgu wygrywa jeden kandydat? Zobaczymy, jak bardzo ich wynik może zależeć od metody głosowania. Ale czy da się rozstrzygnąć, która metoda głosowania jest najlepsza? I kto o tym decyduje? Przyjrzymy się też wyborom w innych krajach, np. wyborom prezydenckim w USA.
 
Kto o tym decyduje to ważne pytanie również przy okazji zastanawiania się nad granicami okręgów wyborczych. Pokażemy, jak bardzo można wpłynąć na wynik wyborów, jedynie sprawnie ustalając ich mapę!
 
Na koniec zastanowimy się nad tym, na czym nam zależy w wyborach. Jakie cechy powinien spełniać system wyborczy, żeby był sensowny. Poszukamy też możliwie sensownego systemu, choć — ostrzegam — będzie trzeba pójść na jakiś kompromis.

Available dates

Specific dates and times require confirmation, sometimes they may not be available, e.g. already booked by another group

In a stationary version

piątki — 12:30-14:00 lub 16:00-17:30

z dokładnością do dostępności sal na wydziale (niektóre terminy, zwłaszcza we wczesnych godzinach, mogą być trudniej dostępne).

In a remote version

poniedziałki — dowolne godziny,
piątki — przed 14:00 lub po 16:00.