Konsultacje w semestrze zimowym 2018/19: piątki, 9–10, pokój 5540. W razie potrzeby można próbować się umawiać na inne terminy albo jakieś pytania zadać przez e-mail.
Wykład, materiały
Polecana literatura:
Jacek Jakubowski, Rafał Sztencel, Rachunek prawdopodobieństwa dla (prawie) każdego, wyd. SCRIPT.
To książka z czarną okładką. Nie omówimy wszystkich poruszanych w niej zagadnień (ale być może opowiemy coś o czymś, czego w niej nie ma). Ci sami autorzy napisali też książkę Wstęp do teorii prawdopodobieństwa (z białą okładką, grubszą), która zdecydowanie wykracza poza program tego przedmiotu, co nie znaczy, że do jej początkowych rozdziałów nie można zaglądać.
Rozmaite zadania (ale też skrypty) ze starych zajęć z rachunku prawdopodobieństwa można znaleźć na stronach domowych innych probabilistów.
Przykładowa literatura uzupełniająca i popularnonaukowa dla zainteresowanych:
Leonard Mlodinow, Matematyka niepewności. Jak przypadki wpływają na nasz los, wyd. Prószyński i S-ka.
Siddhartha Mukherjee, Gen. Ukryta historia, wyd. Czarne.
MCMC (teksty powinny być dostępne z wydziału, proszę o kontakt w razie problemów):
Kolokwium będzie pewnie w połowie semestru, zapewne na zajęciach.
Egzamin będzie zapewne na samym początku sesji (ze względu na mój późniejszy wyjazd).
Nie planuję robić egzaminu ustnego, ale w szczególnych przypadkach (wahająca się ocena) może będę chciał z kimś porozmawiać, np. o zadaniach podobnych do zadań z egzaminu lub z ćwiczeń.
Ćwiczenia
Punkty za ćwiczenia będą wystawione za pisemne prace domowe (50%, należy spodziewać się raczej kilku większych serii niż cotygodniowych) i subiektywną ocenę pracy na ćwiczeniach (50%, za rozmaite zasługi, aktywność, wkład w zajęcia (także pytania!), itp.). Poza tym planuję robić regularnie bardzo krótkie, kontrolne kartkówki (proste pytanie teoretyczne, prosty przykład). Kartkówki te mają zachęcić Państwa do bycia na bieżąco z poruszanymi na zajęciach kwestiami. Dobre wyniki z kartkówek mogą wpływać na lepszą subiektywną ocenę pracy na ćwiczeniach.
Ważna uwaga: przy uczeniu się matematyki kluczowe znaczenie mają samodzielne próby rozwiązywania zadań!