Drugi termin - ogłoszenie
Osoby chciące zaliczać przedmiot w drugim terminie, prosze o kontakt ze mną do 13 lutego.
Sprawdzian końcowy (zaliczenie na ocenę)
gr. wtorkowa: 17.01.2012, gr. środowe: 18.01.2012
Egzamin "próbny"
gr. wtorkowa: 10.01.2012, gr. środowe: 11.01.2012
Proszę rozwiązać zadania 1-3 z niniejszego przykładowego egzaminu .UWAGA1: proszę nie wysyłać zadań na adres podany w treści.
UWAGA2: podane w treści punkty przyporządkowane do poszczególnych poleceń mogą się różnić od wersji na prawdziwym egzaminie. Przypominam, że na niniejszej stronie są podane zasady zaliczania oraz progi punktowe na poszczególne oceny .
Zajęcia: HTML, CSS, może troche powtórki z czegoś innego
gr. wtorkowa: 3.01.2012, gr. środowe: 4.01.2012
Zadanie (10 pkt. podane w nawiasach punkty to przykładowa ocena za poszczególne podzadania):
Stwórz stronę dotycząca Twojego ulubionego pisarza. Strona powinna zawierać następujące elementy:
Należy zadbać o poprawne wyświetlanie polskich znaków (stąd słowo ąęćłńóśźż) [1 pkt.] i strukturę strony [1 pkt.]. Strona powinna wyświetlać w przeglądarce swój tytuł z nazwiskiem pisarza [1 pkt.].
Zajęcia z HTML i CSS
gr. wtorkowa: 13.12.2011, 20.12.2011, gr. środowe: 7.12.2011, 14.12.2011, 21.12.2011
- co to jest HTML (wprowadzenie, przykłady znakowania tekstu)
- struktura pliku HTML
- sekcja head: kodowanie polskich znaków, tytuł strony
- znaczniki HTML (np. p, h1, h2, strong)
- pliki CSS (podłączanie do pliku HTML, formatowanie)
Zadanie domowe 4 (na zaliczenie)
Termin: gr. wtorkowa: północ 8/9.01.2012, gr.środowe: północ 9/10.01.2012
Strona HTML. Utworzyć stronę HTML z tekstem na temat Tatr. Strona powinna:
- właściwie wyświetlać polskie znaki,
- mieć poprawną strukturę: właściwie użyte i domknięte znaczniki,
- zawierać fragment oznaczony jako nagłówek pierwszego stopnia (znacznik h1) oraz fragment oznaczony jako tytuł podrozdziału (znacznik h2),
- zawierać listę numerowaną,
- zawierać odnośnik do odpowiedniej strony w wikipedii,
- wyświetlać jakiś plik z grafiką,
- wykorzystywać styl CSS do ustawienia żółego tła całej strony, wyświetlenia nagłówka 2 stopnia czcionką pochyłą oraz dużych liczb rzymskich jako znaków rozpoczynających kolejne punkty listy numerowanej.
- uwaga: strona nie musi zawierać dużo treści (ocenie podlegać będzie przede wszystkim wykonanie powyższych punktów!)
- Przygotuj prezentację pokazującą, do czego może przydać się edytor tekstu studentce/studentowi (np. historii). Prezentacja ma zachęcić osoby, które nie uczęszczały na Technologie Informacyjne do zapisania się na ten przedmiot. Można zawrzeć także uwagi krytyczne (np. podać przykład narzędzi, w których pewne rzeczy można zrobić ręcznie). Można inspirować się slajdami do zajęć, proszę jednak ich nie kopiować!
- Przygotuj prezentację omawiającą różne aspekty prezentowania danych oraz wskazówki, jakich warto się trzymać (kolory, wodoczność, przejrzystość - tu polecam poszukanie w literaturze lub własną intuicję) . Warto poszukać dobrych przykładów niebezpieczeństwa/nierzetelności/tendencyjności prezentowania danych (np. wykresy w internecie znalezione na "poważnych" stronach).
- Temat ustalony indywidualnie (proszę nie rozpoczynać pracy przed uzyskaniem akceptacji tematu).
- robienie wykresów
- zapoznanie się z programem Impress do tworzenia prezentacji
- kilka wskazówek na temat robienia prezentacji
- niektóre grupy: filtrowanie, przytwierdzanie kolumn/wierszy
- funkcje JEŻELI() (tam, gdzie nie przerobiliśmy na poprzednich zajęciach)
- kolejne funkcje (MAKS, MIN, ŚREDNIA, ...)
- nazwy obszarów
- sortowanie
- kopiowanie i usuwanie zawartości komórek
- serie danych
- formuły
- daty
- tryby adresowania (względne, bezwględne, mieszane)
- funkcje TERAZ(), SUMA(), JEŻELI(), SUMA.JEŻELI() (dwie ostatnie nie we wszystkich grupach)
- wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego (budowa arkusza, podstawowe pojęcia, np. skoroszyt, arkusz, komórka, adres, zakres)
- tworzenie kopii zapasowych i automatyczne przywracanie
- formatowanie komórek
- szukanie ostatniego wiersza
- Zadbaj, aby dokument nie zawierał pustych akapitów (np. dwa znaki "Enter" bez treści między nimi). W szczególnośći należy usunąć już istniejące puste akapity).
- Dodaj nagłówek z numeracją stron jak we wzorze.
- Utwórz nowy styl akapitu o nazwie AA_STYL. Akapity skladane tym stylem powinny mieć podwójną interlinię, być wyrównane do lewego i prawego marginesu, używać pochylonej czcionki, mieć pomarańczowe tło oraz obramowanie. Ponadto powinny mieć włączone dzielenie słów z myślnikiem (przy ustawieniach liczby znaków w poprzedniej i nastepnej linijce). Zastosuj ten styl do odpowiedniego (jak w pliku .pdf) akapitu tekstu.
- Wprowadź automatyczną numerację tytułów rozdziałów (są zaznaczone czerwonym tłem) i podrozdziałów (są zaznaczone zielonym tłem). Dla rozdziałów numeracja powinna mieć postać "N. ", gdzie N to rzymski numer rozdziału. Dla podrozdziałów numeracja powinna mieć postać "N.M. ", gdzie N to rzymski numer rozdziału, a M to arabski numer podrozdziału (uwaga: proszę zwrócić uwagę, że po numeracji a przed tytulem odpowiedniego rozdziału/podrozdziału powinna byc kropka i spacja).
- Wstaw na końcu dokumentu automatyczny spis treści.
- Zmodyfikuj definicje stylów użytych do oznaczenia rozdziałów i podrozdziałów tak, żeby tytuly rozdzialów byly zlozone pogrubiona czcionka koloru czerwonego o rozmiarze 16 pkt, a podrozdziałów pochyłą czcionką koloru zielonego o rozmiarze 14 pkt,
- W ostatnim zdaniu tekstu, po słowach "patrz rozdział" wstaw odwołanie do rozdzialu pierwszego (a nie jedynie numer tego rozdziału!)
- wstaw odpowiedni przypis dolny oraz hiperłącze
- wyszukiwanie wzroca w tekście (Ctrl+F)
- style znaków
- szybkie definiowanie stylu akapitu (z zaznaczonego akapitu)
- style listy
- konspekt i automatyczna numeracja rozdziałów
- spis treści, indeks, odwołanie
- bibliografia (przy okazji: przykład bazy danych)
- omowienie zadania domowego nr 1
- drukowanie
- formatowanie strony (format strony, orientacja strony, tło, nagłówki i stopki...)
- numerowanie stron
- tabele
- grafika
- style i ich zastosowania (stylista - uruchamiamy F11, zdefiniowane style, nowe style)
- (gr.wtorkowa) poczta elektroniczna (na przykladzie poczty uniwersyteckiej): filtry, sygnaturka, autoodpowiedź, foldery,...
- wprowadzenie do Open Office (używany na zajęciach, można pobrać stąd), wpomniałem też o Libre Office (adres do pobrania )
- podstawy Open Office Writer'a (wprowadzanie tekstu, zapisywanie plików, tworzenie plików .pdf, wstawianie grafiki, skróty klawiszowe)
- formatowanie czcionki (rozmiar, rodzaj, podkreślenie, itp.)
- formatowanie akapitu
- znaki tabulacji (dodawanie własnych)
- przypisy, hiperłącza
- (gr.wtorkowa) tworzenie i rozpakowywanie paczek
- bajt (B) vs. bit (b), jednostki wielkości (kilo, mega, giga, tera)
- zrzut ekranu
- przeglądarka internetowa, podstawowe opcje
- wyszukiwarki internetowe na podstawie google, zaawansowane opcje wyszukiwania
- ciekawe strony internetowe
- (gr.środowe) poczta elektroniczna (na przykladzie poczty uniwersyteckiej): filtry, sygnaturka, autoodpowiedź, foldery,...
- informacje organizacyjne (m.in. zasady zaliczenia przedmiotu: patrz poniżej)
- Windows: podstawy pracy, widok pulpitu
- pliki, katalogi: kopiowanie, tworzenie skrótów (także różne sposoby wykonywania tych czynności)
- przydatne skróty klawiszowe
- (gr.środowe) tworzenie i rozpakowywanie paczek
- obecności (w uzasadnionych przypadkach można zaliczyć obecności pracami domowymi)
- prace domowe: trzeba zrobić wszystkie, można pracować w grupach 2 osobowych (nie dotyczy zadania z prezentacji), jednakże w tej samej grupie można rozwiązać co najwyżej dwa zadania, ponadto każdy członek grupy musi umieć przedstawić każde z zadań skladających się na daną pracę domową. Nieoddanie zadania w terminie skutkuje zadaniem dodatkowym. Niezaliczenie prac domowych powoduje niedopuszczenie do zaliczenia końcowego.
- zaliczenie na zajęciach (poniższe szczegóły mogą ulec zmianie):
- prezentacja (wykonana indywidualnie jako zadanie domowe) 4pkt.
- arkusz kalkulacyjny (m.in. formuły) - 12 pkt.
- edytor tekstu (m.in. style) - 12 pkt.
- strona WWW (m.in. HTML + CSS) - 10 pkt.
- stworzenie katalogu, spakowanie plików, wysłanie rozwiązania zgodnie z wymogami - 2pkt.
(Zwracam uwagę na to, że termin jest na krótko przed egzaminem, więc na ew. poprawy będzie mało czasu. Jeśli komuś uda się więc przesłać rozwiązanie wcześniej, to jest szansa na to, że szybciej dostanie ocenę lub ew. uwagi na temat tego, co poprawić)
Zadanie domowe 3 (na zaliczenie)
Termin: gr. wtorkowa: północ 18/19.12.2011, gr.środowe: północ 19/20.12.2011
Prosze wykonać polecenia zawarte w niniejszym arkuszu.
Plik z rozwiazaniem (z rozszerzeniem .ods, dający otworzyć się w programie OpenOffice Calc) powinien mieć nazwę ImieNazwiskoZad3.ods.
W tytule maila z rozwiązaniem prosze podać [nrGrupy] Imie Nazwisko - Praca domowa 3.
Osoby pracujące we dwójke przesyłają rozwiązanie dwa razy i dołączaja plik opis.txt opisujacy wklad poszczególnych osób w rozwiazanie zadan. UWAGA: Na zajeciach moge poprosić wybrane osoby o przedstawienie czynnosci potrzebnych do otrzymania rozwiązania.
Przypominam o konsultacjach!
Powodzenia!
Zadanie domowe z prezentacji (wliczające się do egzaminu)
Termin: północ z 10 na 11 stycznia 2012r.. Spóżnienie może być brane pod uwagę przy wystawianiu oceny.
Skala: 0-4 pkt.
Proszę przygotować prezentację na jeden z podanych poniżej tematów (można też indywidualnie ustalić inny temat, ale TRZEBA uzyskać na to moją zgodę). Prezentacja ma być przemyślana na 15 min (najlepiej przygotować więc ok. 15 slajdów). W szczególności proszę wymyślić ciekawy temat, zamieścić bibliografię, źródła obrazków, przemyśleć koncepcję prezentacji (najlepiej, zeby miała jakieś przesłanie).
- Tematy do wyboru:
Zajęcia 9
gr. wtorkowa: 6.12.2011, gr. środowe: 30.11.2011
Co było na zajęciach (w niektórych grupach pewne tematy mogły być przerobione na innych zajęciach):
Ogłoszenie
W przyszłym tygodniu konsultacje przelożone. Zamiast 6.12. odbeda sie 5.12.(pon) w godz. 14-15.30. Mozna tez umówic się osobiście/mailowo na inny termin.Zajęcia 8
gr. wtorkowa: 29.11.2011, gr. środowe: 23.11.2011
Co było na zajęciach (w niektórych grupach pewne tematy mogły być przerobione na innych zajęciach):
Zajęcia 7
gr. wtorkowa: 22.11.2011, gr. środowe: 16.11.2011
Co było na zajęciach (w niektórych grupach pewne tematy mogły być przerobione na innych zajęciach):
Zajęcia 6
gr. wtorkowa: 15.11.2011, gr. środowe: 9.11.2011
Co było na zajęciach (w niektórych grupach pewne tematy mogły być przerobione na innych zajęciach):
Praca domowa 2
(termin: 21.11. godz. 14.00 dla grupy wtorkowej i 22.11. godz. 14.00 dla grup środowych):Zadanie
Plik tekst-zad2.doc zawiera tekst, który należy sformatować w edytorze OpenOffice Writer zgodnie z podanymi poniżej punktami. Plik wzor-zad2.pdf pokazuje, jak powinien wyglądać ostateczny dokument.Plik z rozwiazaniem (z rozszerzeniem .doc, dajacy otworzyc sie w programie OpenOffice writer) powinien miec nazwe ImieNazwiskoZad2.doc. W tytule maila z rozwiazaniem prosze podac [nrGrupy] Imie Nazwisko - Praca domowa 2. Osoby pracujace we dwójke przesylaja rozwiazanie dwa razy i dolaczaja plik opis.txt opisujacy wklad poszczególnych osób w rozwiazanie zadan. UWAGA: Na zajeciach moge poprosic wybrane osoby o przedstawienie czynnosci potrzebnych do otrzymania rozwiazania.
Przypominam o konsultacjach!
Powodzenia!
Punkty a ocena
Uwaga, pojawiło się przeliczenie punktów (z egzaminu i prezentacji) na końcową ocenęZajęcia 5
gr. wtorkowa: 8.11.2011, gr. środowe: 2.11.2011
Co było na zajęciach (w niektórych grupach pewne tematy mogły być przerobione na innych zajęciach):
Zajęcia 4
gr. wtorkowa: 25.10.2011, gr. środowe: 26.10.2011
ćwiczenie
Proszę stworzyć plik .pdf . Potrzebne informacje oraz tekst znajdą Państwo w pliku tekstowym .
Co było na zajęciach:
Zajęcia 3
gr. wtorkowa: 18.10.2011, gr. środowe: 19.10.2011
Dla zainteresowanych: artykuł odnośnie bezpieczenstwa w sieci.
ćwiczenie
Proszę przerobić plik tekstowy na plik o rozszerzeniu .doc tak, aby wyglądał jak plik .pdf .
Co było na zajęciach:
Zajęcia 2
gr. wtorkowa: 11.10.2011, gr. środowe: 12.10.2011
Uwaga: Pojawił się przykładowy egzamin (UWAGA: podział punktów za poszczególne zadania może być inny)
Praca domowa
(termin: 24.10. godz. 14.00 dla grupy wtorkowej i 25.10. godz. 14.00 dla grup środowych):Zad.1
Utwórz plik tekstowy zawierający wynik obliczenia wysokości stosu jednostronnie, całkowicie zapisanych kartek A4 , będącego kompletnym wydrukiem zawartości (bajt po bajcie) typowego współczesnego twardego dysku (500GB). Wynik podaj w metrach. Podaj przyjęte przez siebie założenia. W obliczeniach użyj jednostek wyrażanych jako wielokrotności 1024 (np. 1 KB = 1024 bajty), a nie wielokrotności 1000.Zad.2
Znajdź stronę internetową, która wyświetla się inaczej w dwóch różnych wyszukiwarkach. Zrób zrzuty ekranu, na których będzie widać różnice (warto zaznaczyć je na kolorowo). Skomentuj krótko różnice. Wyniki opisz w pliku z rozszerzeniem .docRozwiązania proszę przesłać na mój adres mailowy w spakowanym (.zip) katalogu ImieNazwiskoPraca1 w ktorym znajda się pliki ImieNazwiskoZad1.txt oraz ImieNazwiskoZad2.doc (gdzie Imie i Nazwisko to oczywiście Państwa imię i nazwisko). W tytule maila proszę podać [nrGrupy] Imię Nazwisko - Praca domowa 1.
Osoby pracujące we dwójkę przesyłają rozwiązanie dwa razy i dołączają plik opis.txt opisujący wkład poszczególnych osób w rozwiązanie zadań. UWAGA: Na zajęciach mogę poprosić losową osobę o przedstawienie czynności potrzebnych do otrzymania rozwiązania.
Przypominam o konsultacjach!
Powodzenia!
Zajęcia 1
gr. wtorkowa: 4.10.2011, gr. środowe: 5.10.2011
Przeliczenie punktów na ocenę:
punkty | ocena |
poniżej 20 | 2 |
20-23.99 | 3 |
24-27.99 | 3+ |
28-31.99 | 4 |
32-35.99 | 4+ |
36 i więcej | 5 |