english version

Aktualności

O projekcie (krótki opis)

Przy dużej ilości partii w parlamencie często trudno jest określić, jaką siłę ma każda z nich. Partia która ma więcej niż połowę miejsc w sejmie, posiada oczywiście całą władzę, bo może przegłosować praktycznie każdą ustawę. Utrata większości chociażby jednym głosem diametralnie zmienia jednak sytuację - partie muszą wówczas tworzyć koalicje, aby rządzić, a rozkład siły staje się skomplikowaną funkcją zależną od liczby mandatów posiadanych przez każdą z partii.

Matematycy mają jednak do tej analizy specjalne narzędzie - gry głosowania ważonego. W tym niezwykle prostym modelu każdy z graczy (w naszym przykładzie reprezentujący partię polityczną) ma pewną liczbę głosów, a decyzja podejmowana jest, jeżeli liczba głosów graczy ją popierających osiągnie pewien próg. Od modelu jest już tylko krok do policzenia siły - służą do tego indeksy siły, które liczą jak często głosy danego gracza zmieniają przegrywającą koalicję na wygrywającą.

Niestety jak większość modeli teoretycznych gry głosowania ważonego opierają się na wielu upraszczających założeniach. Model zakłada między innymi, że każdy gracz jest zawsze zdolny do współpracy z każdym innym graczem. W rzeczywistości jednak ze względu na sympatie i antypatie polityczne wiele rozpatrywanych w modelu koalicji nie jest realnie prawdopodobnych.

Kluczowym celem naszego projektu jest zaproponowanie bardziej realistycznego modelu gier głosowania ważonego, który radzi sobie ze wspomnianymi problemami oraz stworzenie technik, które pozwolą na efektywne obliczenie w nim siły graczy.

Zespół


Oskar Skibski
Kierownik Projektu

Uniwersytet Warszawski, PL


Współpracownicy


Talal Rahwan
Współpracownik

Masdar Institute, UAE

Yuko Sakurai
Współpracownik

AIST Tokyo, JP

Takamasa Suzuki
Współpracownik

Gifu University, JP

Michael Wooldridge
Współpracownik

University of Oxford, UK

Makoto Yokoo
Współpracownik

Kyushu University, JP


Publikacje (dotychczasowe)