W tworzonych programach zdecydowaliśmy się wdrożyć system monitorowania błędów rozpowszechniany na zasadach open source. Skłoniła nas do tego wysoka cena systemów komercyjnych, ograniczenie liczby stanowisk, na których można ich używać oraz brak możliwości modyfikowania tych systemów.
Nasza adaptacja Bugzilli, którą przetłumaczyliśmy na język polski i której kod zmodyfikowaliśmy stosownie do własnych potrzeb, nosi nazwę VIP. Technologię, w której wykonana jest Bugzilla opanowaliśmy błyskawicznie. Koszty instalacji, przepisania danych ze starego systemu, szkolenia i dostosowania kodu szacuję na mniej niż 10 000 złotych.
System VIP jest napisany w języku Perl i oparty na bazie danych MySQL. Jego zalety to m.in. bardzo szybki i prosty w stosowaniu interfejs (przeglądarka WWW), brak konieczności instalacji nowych wersji na "końcówkach", brak konieczności przesyłania danych i ich wczytywania, rozbudowane możliwości analityczne, raporty, natychmiastowy wgląd w prowadzone prace przez programistów, powiadamianie (na życzenie) o zmianach w systemie poprzez e-mail, szybkie i łatwe wyszukiwanie błędów i propozycji, planowanie i zarządzanie wersjami programów.
Śledzenie i usuwanie błędów przebiega w następujący sposób. Dowolna osoba wprowadza do aplikacji informację o błędzie czy też propozycję zmiany w programie. VIP automatycznie określa programistę odpowiedzialnego za program, którego dotyczy błąd, i wysyła do niego powiadomienie pocztą elektroniczną. Programista, który otrzymuje powiadomienie, akceptuje błąd lub odrzuca go, odpowiednio to uzasadniając, np. gdy zgłoszony błąd nie jest wynikiem nieprawidłowości w programie lecz wadliwego działania sprzętu użytkownika. Jeśli wina leży po stronie programu, programiści podejmują prace nad naprawieniem zgłoszonego błędu. Po ich zakończeniu osoby testujące program sprawdzają, czy błąd rzeczywiście został usunięty. Jeśli wynik jest pozytywny, generowana jest nowa wersja programu pozbawiona błędu. Na każdym etapie prac osoba zgłaszająca błąd może być powiadamiana poprzez e-mail o zmianach statusu błędu.
Mamy już gotowe rozszerzenie aplikacji VIP o plany pracy oraz wpisywanie do systemu innych zdarzeń, m.in. reklamacji klientów. Tworzymy również w PHP aplikację eLearning, którą zintegrujemy z VIP-em.
©Marta Adamska, Danuta Karwanska, Marysia Mysiorska, Kasia Zimnoch
Wydział Matematyki Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego