Semestr zimowy 2005/06



Konsultacje: poniedziałek 12-13; poza okresami zajęć dydaktycznych - należy  wcześniej umówić się np. e-mailem: lmarcin at mimuw.edu.pl, pok.1020 (na parterze koło biblioteki - niedługo zmiana). Należy też sprawdzić: Plan. Bede na pewno wydziale 1 lutego 2006 (Sroda) ok 13-15.

Matematyka Obliczeniowa (wyklad czw 1215-1345 - sala 3180 i ćwiczenia - 2 grupy)

Egzamin termin II -informacja

Program wykładu (kolejność może ulec zmianie)

Literatura:

Ciekawe eseje wyjaśniające mam nadzieję czym jest i czym na pewno nie jest Analiza Numeryczna (czy inaczej Matematyka Obliczeniowa)
Inne eseje tegoż autora o analizie numerycznej i nie tylko  http://web.comlab.ox.ac.uk/oucl/work/nick.trefethen/
(jako esseys)

Podręczniki:
  1. Richard L. Burden,  J. Douglas Faires, Numerical Analysis, Wydanie 7, Brooks/Cole, 2001.
  2. K.Moszyński, Metody numeryczne dla informatyków, skrypt, plik ps, 2002
  3. L.Plaskota,  Dwanaście wykładów z matematyki obliczeniowej, skrypt, plik pdf, 2002
  4. M.Dryja, J.M.Jankowscy, Metody numeryczne, WNT, 1982.
Szczególnie polecam pozycję 1. (tłumaczenie jednego z najlepszych podręczników choć zawiera materiał daleko wykraczający poza nasz kurs) i pozycje 2 i 3 jako skrypty dostępne dla studentów naszego wydziału. Literatura dodatkowa dla osób zainteresowanych, obejmująca materiał częściowo lub często całkowicie poza zakresem wykładu

Warto tez korzystac z wykladu z metod numerycznych dla studiow informatycznych na odleglosc
Zaliczenie ćwiczeń: 40% pktów z kolokwium pod koniec listopada na wykładzie i 60% punktów za
aktywność na ćwiczeniach (szczegóły ustalą prowadzący - w moich grupach informacja tutaj) .

Egzamin I termin: można mieć notatki (nie tylko ściągawkę) ale nie książki. Termin i miejsce egzaminu pisemnego i ustnego można znaleźć w planie sesji zimowej 2005/06.

Po egzaminie pisemnym wszyscy otrzymają propozycję oceny z możliwością zmiany na egzaminie ustnym (z wyjątkiem niektórych osób z bardzo złymi wynikami dla których ocena niedostateczna będzie ostateczna przynajmniej do sesji poprawkowej). Proponowana ocena będzie zależeć od wyników egzaminu pisemnego i liczby punktów z ćwiczeń.

Oceny są w USOSWEBie: https://usosweb.mimuw.edu.pl/
Egzamin ustny 6 luty 2005 poniedziałek sala 3130 po 11 (w razie braku chętnych po 13 będę w pokoju 1020)



Egzamin II termin
Egzamin pisemny - wtorek 7 marca 2006, 15-17:30, sala 4420
Egzamin ustny piątek 10 marca 2006 - 10-12:30.
 (program należy oddać w czasie egz ustnego - dotyczy tylko osób bez zaliczonych ćwiczeń).

Uwaga!
Wyniki egzaminu pisemnego II termin  są już w USOSWEBie: https://usosweb.mimuw.edu.pl/ !  Osoby które uzyskały ponad 5 i więcej punktów  dopuszczane są  do udziału w części ustnej egzaminu (osoby bez zaliczonych ćwiczeń pod warunkiem pokazania projektu! Patrz poniżej). Czyli ustny jest obowiązkowy dla wszystkich! (dopuszczonych rzecz jasna)


Uwaga!
(dotyczy tylko osób bez zaliczonych ćwiczeń)
Egzamin w II terminie może zawierać elementy zaliczenia ćwiczeń - w związku z tym osoby bez zaliczonych ćwiczeń  muszą w ramach egzaminu wykonać i zaliczyć następujący projekt komputerowy: zaprogramować rozkład QR macierz prostokątnej A mxn (m>=n) kolumnami regularną z Q mxn z kolumnami ortonormalnymi a R górnotrójkątna z dodatnimi elementami na diagonali metodą  ortogonalizacji Gramma-Schmidta.  Program ma wykryć czy
macierz kolumnami regularna tzn jeśli norma kolejnej kolumny Q będzie mniejsza od ustalonego \eps=10^{-12} to program ma przerwać działanie z komunikatem "Uwaga!kolumny A liniowo zależne w fl".
Testować na podmacierzach macierzy Vandermonde'a dla równoodległych węzłów na odcinku [0,1] tzn dla ustalonego m i n  zdefiniować węzły xk=(k-1)*h,  k=1,..,m+1; h=1/m i  macierz (m+1)x(n+1) A(m,n) definiujemy tak aby element na pozycji (i,j) był równy A_{i,j}= xi^(j-1) i=1,..,m+1; j=1,..,n+1.
Znaleźć rozkład QR tej macierzy - i zastosować do rozwiązywania LZNK z A(m,n) i odp. wektorem prawej strony f:
- dla m=30 i n=2,8,15,30 znaleźć rozkład QR. Zastosować do LZNK z macierzą A i prawą stroną f=Ax z x wektorem długości  n+1 takim żę xk=(-1)^k, k=1,..,n+1 (czyli f należy obliczyć!)
Program powinien mieć opcję wprowadzania macierzy A i wektora f ręcznie z klawiatury, oraz wypisania na ekran macierzy Q,R i rozwiążania LZNK.
Drukować na ekranie: normę Frobeniusa:  ||QT Q-I||F oraz ||QR - A(m,n)||F (czyli sprawdzić czy obliczona Q rzeczywiście z kolumnami ortonormalnymi i czy QR =A(m,n)) oraz ||f-Ay||/( ||A||F*||x||) oraz ||x-y||/||x||  dla y- rozwiązania obliczonego przy wykorzystaniu rozkładu QR macierzy A(m,n)  || || - norma euklidesowa (druga), || ||F - norma Frobeniusa. Państwa program ma być w Pascalu lub C i kompilować się  i działać w labie studenckim - należy mi go okazać przed II terminem egzaminu (lepiej nie za późno) wykazując się znajomościa algorytmu i szczegółów programu tzn mogę poprosić o wprowadzenie  jakiejś drobnej zmiany w programie w czasie zaliczania.





Kolokwium: w terminie wykładu:  24 listopada 2005 czwartek 1215-14 (sala 3180), można mieć kartkę formatu A4 ze swoimi notatkami, zakres - materiał do aproksymacji w p. z iloczynem skalarnym włącznie.
Wyniki kolokwium i zaliczen są  dostępne w  USOSWEBie: https://usosweb.mimuw.edu.pl/

Przykładowe zadania poza tymi z ćwiczeń i książek czy skryptów (np skryptu prof Plaskoty,) można znaleźć np.  w starych egzaminach z Matematyki Obliczeniowej   czy  z wykładu z Metod Numerycznych na Informatyce na wydziale MIMUW (spora część materiału z obu wykładów się pokrywa) - dostępnych tylko dla  studentów wydziału.

Szkic rozwiązań zadań z kolokwium

  1. Tabelka różnic dzielonych, należalo uzupełnić i zapisać wielomian w bazie Newtona, zadanie interpolacyjne: znaleźć w wiel. st <=5 taki że w(1)=w(2)=w(3)=w(4)=w'(3)=0.5*w''(3)=1 (war. interpolacyjne Hermite'a)
  2. Należało zbadać gładkość obu funkcji tzn f1(x)=x+n i f2(x)=x-nsą w Cn-1(R)  (bo n-ta pochodna nieciągła) i następnie oszacować błąd interpolacji - w przypadku gdy p < n-1 z wzoru ||f -Lp f|| <=1/(4(p+1)) ||f(p+1)|| hp+1 tzn z wzoru na błąd interp. na węzłach równoodległych, w przypadku gdy p+1>n-1 z wzoru  ||f -Lp f|| <= (1 + 2p) ||f -Q|| gdzie Q- wiel. stopnia p - a następnie oszacować ||f -Q|| z tw Jacksona. || || to norma supremum na [-1,1].   Błędy interp. w przypadku obu funkcji  są takie same - bo  f1(-x)=(-1)nf2(x)  czyli też Lp f1(-x)=(-1)nLp f2(x) (węzły są symetryczne względem zera, korzystamy z 1-1 zad interp. Lagrange'a)
  3. Wystarczyło wyznaczyć tak ai b aby   funkcja byla  klasy C2 - badając dla jakich a i b granice lewo i prawostronne w odpowiednich pktach siatki są sobie równe (2 warunki na a i b)
  4. Można było skorzystać z tego że O(u * v)=O(u)O(v)  -gdzie O - transformata odwrotna tzn O(F(u))=F(O(u)), a * -oznacza dyskretny splot oraz z tego jak wygląda transformata przesuniętego ciągu (łatwe) - i koniec bo F(u v+)= F( O(F(u)) O(F(v))) =F(O(F(u)*F(v+)))=F(u)*F(v+)  a F(v+)k=ak F(v)k -ak należało policzyć. Ewentualnie wszystko można było wprost przerachować - to jedyne dość trudne moim zdaniem zadanie.


Ćwiczenia
poniedziałek 8:30-10 i 10:15-11:45, sala 1030.

Uwaga! Wydłużyłem termin oddania zadań teoretycznych do 2 tygodni!

Zaliczenie: 40% pktów z  kolokwium   pod koniec listopada  na wykładzie i punkty  z  aktywności na ćwiczeniach (60%) tzn w grupach prowadzonych przeze mnie z zadań domowych  (teoretycznych komputerowych) zadawanych w czasie zajęć , czas na wykonanie zadań teoretycznych i komputerowych 2 tygodnie (tzn nie na kolejne zajęcia a na jeszcze następne)- wyniki zad komputerowych tylko na papierze w formie raportu max 1 strona formatu A4,  nie przyjmuje po terminie ani wyników w formie wiadomości wysłanych pocztą elektroniczną chyba że ktoś przyniesie potwierdzone usprawiedliwienie np lekarskie zwolnienie  itp.  Treści zadań  można znaleźć poniżej: teoretycznekomputerowe.

Zalicza  ponad 50% pktów . W sumie będzie można uzyskać 110pktów z zadań domowych,  uzyskane pkty z zadań  dom. należy przeskalować mnożąc przez 3/11 i zsumować z punktami z kolokwium (max 20pktów)- czyli z kolokwum i zadań można max uzyskać 50pktów, co najmniej 21 pktów( niecałe 50%) zalicza ćwiczenia.


Uwaga! Dodałem kilka zadań dodatkowych żeby dać szansę osobom które z jakiś przyczyn nie oddawały zadań (z terminem oddania) będą one trudniejsze albo niżej punktowane,  może je oddać każdy ale suma pktów z zadań domowych i komputerowych nie może przekroczyć 60% punktów z ćwiczeń w ogóle czyli 110 czy po przeskalowaniu 30.

Dla osób które z jakiś względów nie uzyskają wystarczającej ilości pktów z kolokwium i zadań  nawet mimo zadań dodatkowych i różnica pomiędzy wymaganą ilościa a uzyskaną będzie niewielka przewiduję dodatkowe zaliczenie w formie którą określe indywidualnie  - dotyczy to oczywiście tylko osób regularnie uczestniczących w ćwiczeniach (co najwyżej kilka nieusprawiedliwionych nieobecności).


Ilość pktów z zadań domowych, raportów .

Wyniki kolokwium i zaliczen (w razie niezgodnosci prosze reklamowac przed egzaminem!)są  dostępne w  USOSWEBie: https://usosweb.mimuw.edu.pl/

Uwaga! Suma punktów >=21 zalicza.


Zadania teoretyczne(dla zadań z którymi Państwo mieliście problem ewentualnei podam szkic rozwiązań)
  1. Arytmetyka FL i normy wektorów macierzy: Obliczyć wzór na normę pierwszą indukowaną macierzy rzeczywistej A=(ai,j) wymiaru nxn. (17/10/05) Rozwiązanie: ||Ax||1=\sum_i |\sum _j a(i,j)x(j) |<= \sum_i |\sum _j |a(i,j) | |x(j)| = \sum_j |x(j)| ( |\sum _i |a(i,j) | )<= \max_j ( |\sum _i |a(i,j) | )  [ \sum_j |x(j)|] =  \max_j ( |\sum _i |a(i,j) | )  ||x||1, ponieważ max jest osiągane dla jakiegoś i0 więc dla ei0 wersora o tym indeksie mamy ||Aei0||1=|\sum _i |a(i0,j) | = \max_j ( |\sum _i |a(i,j) | ) =||A||1.
  2. Interpolacja: Niech a,b, różne ustalone punkty i w - ustalony dowolny wielomian stopnia n, pokazać że wtedy funkcja  f(x)=w[a,b,x] jest wielomianem (formalnie jest zdefiniowana dla x różnych od a lub b ale jako wielomian da się jednoznacznie przedłużyć do funkcji ciągłej). Określić stopień tego wielomianu  w zależności od n. (7/11/2005). Rozwiązanie: ze wzoru na błąd interpolacji Lagrange'a mamy: dla e(x)= f(x)-L1f(x)=w[a,b,x](x-a)(x-b) gdzie L1 wiel. interp. Lagrange'a stopnia <=1 t że f(a)=L1f(a) i f(b)=L1f(b), ale prawa strona tzn e(x) to wielomian stopnia n (albo e(x)=0  dla n<=1)  i a,b są miejscami zerowymi e(x) więc  istnieje wielomian st n-2 p(x)  (dla n<=1: p(x)=0) taki że e(x)=p(x)(x-a)(x-b), dzieląc przez (x-a)(x-b)  mamy że dla x różnych od a i b w[a,b,x]=p(x) wiel. st n-2 (w[a,b,x]=0 dla n<=1). 
  3. Splajny: Niech a=x(0)<...<x(2N)=b, x(k)=a+k*h, dla h=(b-a)/(2N) (węzły równoodległe),    f - funkcja klasy C3taka że |f'''(t)|<1 dla t na [a,b];      s  funkcja ciągła taka że s(x(i))=f(x(i))  i=0...N,  oraz s na [x(2i),x(2i+2)] wielomian kwadratowy dla i=1,2,....N. Podać możliwie dobre oszacowanie błędu w normie sup na [a,b] w zależności od h.  (21/11/2005) Rozwiązanie: Należy zauważyć że s na odcinku [x(i),x(i+2)] jest wielomianem interp Lagrange'a interolującym f w pnktach x(i), x(i+1), x(i+2) - i - parzyste, więc wystarczy skorzystać z wzoru na błąd interp Lagrange'a i dostać że: ||f-s||_\infty <=(1/3)||f'''||_\infty h3 - wzór na błąd interp. L  z wykładu ( podzial równoodległy)
  4. Aproksymacja w p. z iloczynem skalarnym: Powiemy że krzywa opisana równaniem  p(a,b,x,y)=ax*x+b*y*y-1=0  najlepiej pasuje do pktów (xk,yk) k=1,...,n jeśli \sum_k p(a,b,xk,yk))2 = \min_{c,d} \sum_k p(c,d, xk,yk )2 . Sformułować to zadanie jako zadanie aproksymacji w przestrzeni Rn ze standardowym iloczynem skalarnym, sprawdzić co trzeba założyć o pktach (xk,yk) aby istniało jednoznaczne rozwiązanie, znaleźć  najlepiej pasującą krzywą dla danych: (0,1), (2,0),  (-1,0). (12 grudnia 2005). Rozwiązanie:  Zad. aproksymacyjne: znaleźć element najlepszej aproksymacji w=ax+by dla f=(1,..,1)Tw V=Lin(x,y) dla  x= (x12,...,xn2)T,y=(y12,..,yn2)T, Rn ze standardowym iloczynem skalarnym, wspólczynniki a,b to szukany wynik, jednoznaczność mamy gdy wektory x i y niezależne liniowo.  Dla konkretnych pktów - najprościej chyba rozwiązać układ ATA(a,b)T=AT - gdzie A macierz o kolumnach x i y, ewentualnie można zortogonalizować  x i y ale wtedy dostaniemy rozwiązanie w nowym ukłądzie i należy powróić do wyjściowego układu.
  5. Kwadratury: Dla funkcji f1(x)=|sin(x)|3 i f2(x)=|x-1|2 zaproponować kwadratury Q1, Q2 wykorzystujące możliwie małe  ilości wartości funkcji  takie aby błąd pomiędzy odp. całką z tych funkcji na odcinku [0,10] (waga rho=1) a odp.  kwadraturą był na pewno  mniejszy niż 10-4.  (uzasadnić) (9 stycznia 2006).  Rozwiązanie:  f1 jest w C2 ale już nie w C3 na [0,10] więc stosując złożoną kwadrature trapezów dla której  mamy  że błąd jest jak  c/N2 - stała c zależy tylko od f'' i  dł. odcinka, (dokładny wzór w każdej książce i pojawił się  na wykładzie) więc możemy wyliczyć  N - ilośc pktów, (ewent. możemy zastosować złożoną kw prostokątów o analogicznch własnościach), dla f2 -  kwadratura Simpsona (parabol) na 3 punktach daje dokładną wartość (bo jej rząd jest równy 4 a to wielomian stopnia 2, czy jakkakolwiek kwadratura o rzędzie co najmniej 3) - ewent. można zastosować złożoną kw. trapezów/prostokątów ale ilość punktów potrzebnych jest oczywiście spora - i to nie jest optymalne rozwiązanie.
  6. Kwadratury:  znaleźć kwadraturę postaci Q f= Af(a) +Bf(b) taką że dla całki z wagą  1-x^2  na odcinku [-1,1] ma ona maksymalny rząd.  (znaleźć znaczy określić a,b,A,B). Ile ten rząd wynosi.  Podać oszacowanie błędu dla funkcji f takich że |f(k)(t)| <M dla k=0,1,2,..,10. (10pkt- zadanie dodatkowe - ostanie ćwiczenia w styczniu)
  7. Układy równań liniowych : mamy macierz nxn : A=H D gdzie H =I - (2/n)(u uT) gdzie u= (1,1,..,1)T  a D macierz diagonalna z diagonalą równa d=(1,2,3,4,..,n)T.  Pokaż że A nieosobliwa. Oblicz uwarunkowanie A w normie 2.  Zaproponuj sposób rozwiązania układu równań z macierzą A możliwie małym kosztem tzn z możliwie małą ilością operacji arytmetycznych (chodzi o rząd wielkości tzn czy koszt będzie O(n) czy O(n2) czy O(n3) itp). Uzasadnij. (7pkt - zadanie dodatkowe - ostatnie ćwiczenia w styczniu)
Zadania komputerowe:
  1. Arytmetyka FL: Znaleźć takie naturalne że  fl(1+ 2-t )=1 a fl(1+ 2-t+1 )>1 dla podstawowych typów zmiennych rzeczywistych w jakimś języku programowania (może być Pascal czy C np dla C mamy 2 podstawowe typy double i float). W raporcie - tabelka z nazwą typu i obliczonym t.  (7/11/2005)
  2. Interpolacja wielomianowa: obliczyć  wspólczynniki wielomianu Hermite'a  interpolującego funkcję 0.2*x5 - 2x  w punktach -2 i 2 z krotnością  2 - w raporcie podać współczynniki tego wielomianu w bazie Newtona (kolejnośc węzłów rosnąca)  oraz  naszkicować wykresy wielomianu interpolacyjnego  i  funkcji na jednym rysunku  na odcinku [-2.2,2.2] oraz wykresy ich pochodnych na drugim rysunku analogicznie - zaznaczyć pkty na wykresach o odciętych równym węzłom interpolacji. Podać jaki algorytm obliczania współczynników Państwo zastosowali (tzn jednym zdaniem napisać np że rozwiązywali państwo układ równań liniowych czy obliczali tabelę różnic dzielonych). Wykresy wielomianów  można  narysować używając gnuplot - standardowy program w dystrubucjach Linuxa, z linii komend wywołuje się go komendą gnuplot. (Pomoc- komenda help na linii komend gnuplota, funkcja gnuplota plot - rysuje wykresy - komenda help plot - podaje opis tej funkcji) (21/11/2005)
  3. Aproksymacja średniokwadratowa: obliczyć a,b takie że wielomian w(x)=ax+b jest wielomianem najlepszej aproksymacji stopnia nie większego od jeden dla funkcji f(x) = 4+x -0.1*sin(x) w normie ||g||= (\sumk=13 k*g(k)*g(k))0.5 ( \sumk=13  oznacza sumę od k=1 do 3 ) . W raporcie podać obliczone a i b, ||w-f||  oraz |a-1| i |b-4| oraz rysunek z wykresami w i f - zaznaczyć pkty na wykresach  o odciętych k=1,2,3 oraz bardzo krótki opis algorytmu (tzn czy rozwiązywali Państwo układ równań normalnych czy znaleźli wielomiany ortogonalne - jeśli wiel. ortog. to jak je Państwo znaleźli  itp). (5 grudnia 2005).
  4. Aproksymacja jednostajna: obliczyć  a,b takie że  ||f - ax-b|| = min_(c,d) ||f-cx-d||  dla normy ||g||=maxk=1,2,3 |g(k)|   i  3  różnych funkcji:   f1(x) = 4+x -0.1*sin(x), f2(x)=(x-2)3, f3=x2-4x.  Podać normy ||fk-akx-bk||, wyliczone wspólczynniki ak,bk k=1,2,3  wraz z krótkim opisem jak Państwo je policzyli. (19 grudnia 2005). Rozwiązanie: tu mamy 3 punkty i wielomian stopnia jeden czyli alternans skłąda się z 3 punktów tzn z (1,2,3) i wystarczyło rozwiązać odp. układ równań liniowych - co powinien zrobić program.
  5. Kwadratury : obliczyć przybliżenie całek z funkcji:f(x)= xk, k=0,1,2,3 i sin(x) i cos(x)  na odcinku [0,Pi]. Stosując złożoną kwadraturę prostokątów PN(f)   z N=20, 40,80,160 - mamy  PN(f) = \sumi=0N f(ih+0.5h)*h dla h=Pi/N. W raporcie drukować: EN(f) i EN(f)/E2N(f) (o ile E2N(f) różne od zera) dla odpowiednich N i f podanych powyżej. Tutaj EN(f) = |PN(f) - I(f)| dla I(f) = całka z f na odcinku [0,Pi] (17 stycznia 2006)
  6. Układy równań liniowych: Zaprogramować metode obliczania kosztem O(n) rozkładu macierzy A=LU dla A=(a_{ij})i,j=1..n macierzy nxn takiej że: a_ij=0 |i-j|>1 a_ii=2, a_{i,i+1}=a_{i+1,i}=-1  i<n która jest symetryczna i dodatnio określona (i trójdiagonalna). Testować  rozwiązując układ równań z tą macierzą    i znanym wylosowanym  rozwiązaniem dla n=10,50,100,500,1000 tzn dla danego n wylosować x wektor w Rn, unormować ten wektor  (tzn obliczyć x= x/||x||) obliczyć b=Ax i rozwiązać układ równań Ax=b - dostajemy x* - obliczone przybliżone rozwiązanie.  W raporcie podać 1 tabelke:w wierszu tabelki podac: n, ||x- x^*||, ||b - Ax*||, dla || x||2=xTx - normy euklidesowej (można użyc jakiejś innej normy np normy max lub pierwszej). Skomentować wyniki - tzn czy rząd wielkości błedu (2 kolumna) i błedu residualnego (3 kolumna) są  różne? jeśli tak to dlaczego? Uzasadnić 1-2 zdaniami. (26 stycznia 2006 ) Komentarz: błąd residualny mniejszy bo uwarunkowanie macierzy jest złe dla dużego n (że norma A ok 4 to widać ale norma macierzy odwrotnej duża - Pańśtwo tego nie wiecie ale tylko to może dać tę różnicę).
  7. Układy równań liniowych: Dla zadanego wektora u=(u1,...,u361) T  t. że u i =(-1) i  dla i=1,..,361, napisać program który wykorzystuje możliwie mało pamięci i możliwie małym kosztem  umożliwia dla dowolnego wektora z  R361 znalezienie jego obrazu przy przeksztalceniu Householdera H (przypomnienie: przekształcenie Housholdera H=Id - 2w*w T dla wektora Householdera w takiego że  ||w || 2 =1) takiego  że Hu = a*e 1  gdzie a =||u || 2  a  e 1 =(1,0,..,0)T- wersor. W raporcie podać cztery   liczby:  normy drugą i pierwszą wektora  z=H x  dla x =(1,1,..,1)T, normę pierwszą wektora Householdera w  oraz  z127 (czyli z - wektor który jest obrazem wektora x przy przekształceniu H). Wszystko wykonać w arytmetyce double. Napisać jak  Państwo zaimplementowali  mnożenie przez H w szczeg. jak Państwo poradzili sobie z umieszczeniem w pamięci  H. (7pktów zadanie dodatkowe -  ostatnie ćwiczenia)
  8. Układy równań liniowych: zaimplementuj rozkład QR macierzy A nxn metodą ortogonalizacji Gramma Schmidta. Przetestuj na macierzach Vandermonde'a dla n=5,10,20,40 dla xk równoodległych punktów na odcinku [0,1] tzn x k=(k-1)*h, k=1,..,nh=1/(n-1).  W raporcie(1) Czy obliczona Q rzeczywiście ortogonalna tzn podać normy Frobeniusa:  ||Q QT-I ||F, ||QT Q-I||F.  (2) Co dostajemy gdy zastosujemy rozkład do rozwiązywania Ax=b  czyli dla danego rozwiązania x - (można wylosować) - obliczamy b=Ax, nastepnie przy pomocy uzyskanego QR obliczyć przybliżone rozwiązanie y, i  policzyć ||x-y||2/||x|||2 i ||b-Ay||2/(||A||F.||x|||2 ). ||B ||F- norma Frobeniusa. Uwaga:ocenione będzie również sposób doboru testów w szczeg. x (czy równoważnie b)!  (10pktów zadanie dodatkowe na ostatnie ćwiczenia) 



  Powrót do mojej strony domowej