Semestr zimowy 2005/06
Konsultacje: poniedziałek 12-13; poza
okresami zajęć
dydaktycznych - należy wcześniej umówić się np. e-mailem: lmarcin
at
mimuw.edu.pl, pok.1020
(na
parterze
koło biblioteki - niedługo zmiana). Należy też sprawdzić: Plan. Bede na
pewno wydziale 1 lutego 2006 (Sroda) ok 13-15.
Matematyka
Obliczeniowa (wyklad czw 1215-1345 -
sala 3180 i ćwiczenia - 2
grupy)
Egzamin termin II -informacja
Program wykładu
(kolejność może ulec zmianie)
- wstęp - czym
jest matematyka obliczeniowa
- podstawowe wiadomości o
arytmetyce zmiennopozycyjnej - fl,
definicje uwarunkowania względnego zadania i numerycznej poprawności
algorytmu
- interpolacja
wielomianowa Lagrange'a : postać w bazie
Lagrange;'a i bazie Newtona, różnice dzielone, błąd interpolacji
przy max regularności oraz w przypadku ograniczonej regularności -
korzystając z tw Jacksona z teorii aproksymacji
- interpolacja Hermite'a
- postawienie zadania, uogólnione róznice
dzielone, postać wielomianu Hermite'a z wykorzystaniem różnic
dzielonych, błąd interpolacji Hermite'a
- interpolacja
trygonometryczna (zespolona), algorytm szybkiej transformaty
Fouriera
(FFT) w wersji rekurencyjnej
- interpolacja splajnowa:
baza splajnow kubicznych, oszacowania
błędu w normie L2
- elementy
aproksymacji w przestrzeniach unitarnych: def
elementu najlepszej aproksymacji, rzut ortogonaln, baza ortogonalna,
ukłąd równań normalnych (tzn z macierzą gramma w danej bazie),
wielomiany
ortogonalne w p. typu L2 - reguła trójczłonowa, w
szczególności jako przykład wielomiany Czebyszewa i ich
własności, zastosowanie do interpolacji
Lagrange'a
- aproksymacja jednostajna:
zadanie, twierdzenie Czebyszewa o alternansie, jednoznaczność, związek
z intepolacją Lagrange'a w węzłach Czebyszewa (tj odpowiednio
przeskalowanch zerach odp. wiel Czebyszewa)
- kwadratury -
przybliżone obliczanie calek - rząd kwadratury,
kwadratury interpolacyjne, kw. Gaussa, kwadratury złożone m.in. złożona
kwadratura trapezów (ewent. kwadratury Romberga)
- numeryczna algebra
liniowa: bezpośrednie metody rozwiązywania
układów równań liniowych m.in. eliminacja Gaussa, rozkład LU, rozkłady
QR, uwarunkowanie zadania, liniowe zadanie najmniejszych kwadratów,
układ równań normalnych związki z aproksymacją w przestrzeni
unitarnej (tj gdy mamy iloczyn skalarny)
- metody rozwiązywania
równań nieliniowych (skalarnych): metoda
bisekcji, metoda Newtona. Rząd zbieżności metody. (ewent. metoda
siecznych i metoda iteracji prostych (Banachowskich))
- zadanie własne (prawie
na pewno zabraknie czasu)
Literatura:
Ciekawe eseje wyjaśniające mam nadzieję czym jest i czym na pewno nie
jest Analiza Numeryczna (czy inaczej Matematyka Obliczeniowa)
- Lloyd N.Trefethen, Numerical
analysis (Princeton Companion to
Mathematics, 2006, to appear) plik
pdf
- Lloyd N.Trefethen, The
definition of
numerical analysis, (SIAM News, Nov 1992)
zgzipowany
poscript.
Inne eseje tegoż autora o analizie numerycznej i nie tylko http://web.comlab.ox.ac.uk/oucl/work/nick.trefethen/
(jako esseys)
Podręczniki:
- Richard L. Burden, J. Douglas Faires, Numerical Analysis,
Wydanie 7, Brooks/Cole, 2001.
- K.Moszyński, Metody numeryczne
dla informatyków, skrypt, plik ps, 2002
- L.Plaskota, Dwanaście
wykładów z matematyki obliczeniowej,
skrypt, plik
pdf, 2002
- M.Dryja, J.M.Jankowscy, Metody
numeryczne, WNT, 1982.
Szczególnie polecam pozycję 1. (tłumaczenie jednego z najlepszych
podręczników choć zawiera materiał daleko wykraczający poza nasz kurs)
i
pozycje 2 i 3 jako skrypty dostępne dla studentów naszego
wydziału.
Literatura
dodatkowa dla osób
zainteresowanych, obejmująca materiał częściowo lub często całkowicie
poza
zakresem wykładu
Warto tez korzystac z
wykladu z metod numerycznych dla studiow informatycznych na odleglosc
Zaliczenie ćwiczeń:
40% pktów z kolokwium pod koniec listopada na
wykładzie i 60% punktów
za
aktywność na ćwiczeniach (szczegóły ustalą prowadzący - w moich grupach
informacja tutaj) .
Egzamin I termin:
można
mieć notatki (nie tylko ściągawkę) ale nie książki. Termin
i miejsce egzaminu pisemnego i ustnego można znaleźć w planie
sesji zimowej 2005/06.
Po egzaminie pisemnym wszyscy otrzymają propozycję oceny z
możliwością zmiany na egzaminie ustnym (z wyjątkiem niektórych
osób z bardzo złymi wynikami dla których ocena niedostateczna będzie
ostateczna przynajmniej do sesji poprawkowej). Proponowana ocena
będzie zależeć od wyników egzaminu pisemnego i liczby punktów z ćwiczeń.
Oceny są w
USOSWEBie: https://usosweb.mimuw.edu.pl/
Egzamin ustny 6 luty 2005
poniedziałek sala 3130 po 11 (w razie braku chętnych po 13 będę w
pokoju 1020)
Egzamin
II termin
Egzamin
pisemny - wtorek 7 marca 2006,
15-17:30, sala 4420
Egzamin ustny piątek 10 marca
2006 - 10-12:30.
(program należy
oddać w czasie egz ustnego - dotyczy tylko osób bez zaliczonych
ćwiczeń).
Uwaga! Wyniki
egzaminu pisemnego II termin są już w
USOSWEBie: https://usosweb.mimuw.edu.pl/ ! Osoby które
uzyskały ponad 5 i więcej punktów dopuszczane są do udziału
w części ustnej
egzaminu (osoby bez zaliczonych ćwiczeń pod warunkiem pokazania
projektu! Patrz poniżej). Czyli ustny jest obowiązkowy dla wszystkich!
(dopuszczonych rzecz jasna)
Uwaga! (dotyczy tylko osób bez zaliczonych ćwiczeń)
Egzamin w II terminie może zawierać elementy
zaliczenia ćwiczeń - w związku z tym osoby bez zaliczonych
ćwiczeń
muszą w ramach egzaminu wykonać i zaliczyć następujący projekt
komputerowy:
zaprogramować rozkład QR macierz prostokątnej A mxn (m>=n) kolumnami
regularną z Q mxn z kolumnami ortonormalnymi a R górnotrójkątna z
dodatnimi elementami na diagonali metodą ortogonalizacji
Gramma-Schmidta. Program ma wykryć czy
macierz kolumnami regularna tzn jeśli norma kolejnej kolumny Q będzie
mniejsza od ustalonego \eps=10^{-12} to program ma przerwać działanie z
komunikatem "Uwaga!kolumny A liniowo zależne w fl".
Testować na podmacierzach macierzy Vandermonde'a dla równoodległych
węzłów na odcinku [0,1] tzn dla ustalonego m i n zdefiniować
węzły xk=(k-1)*h, k=1,..,m+1; h=1/m i macierz (m+1)x(n+1)
A(m,n)
definiujemy tak aby element na pozycji (i,j) był równy A_{i,j}=
xi^(j-1) i=1,..,m+1; j=1,..,n+1.
Znaleźć rozkład QR tej macierzy - i zastosować do rozwiązywania LZNK z
A(m,n) i odp. wektorem prawej strony f:
- dla m=30 i
n=2,8,15,30 znaleźć rozkład QR. Zastosować do LZNK z macierzą A i prawą
stroną f=Ax z x wektorem długości
n+1 takim żę xk=(-1)^k, k=1,..,n+1 (czyli f należy obliczyć!)
Program powinien mieć opcję wprowadzania macierzy A i wektora f ręcznie
z klawiatury, oraz wypisania na ekran macierzy Q,R i rozwiążania LZNK.
Drukować na
ekranie: normę
Frobeniusa: ||QT
Q-I||F oraz ||QR - A(m,n)||F (czyli sprawdzić czy obliczona Q
rzeczywiście z kolumnami ortonormalnymi i czy QR =A(m,n)) oraz ||f-Ay||/( ||A||F*||x||) oraz ||x-y||/||x|| dla y- rozwiązania obliczonego
przy wykorzystaniu rozkładu QR macierzy A(m,n) || || - norma
euklidesowa (druga), || ||F - norma Frobeniusa. Państwa program ma być
w Pascalu lub C i kompilować się i działać w labie studenckim -
należy mi go okazać przed II terminem egzaminu (lepiej nie za późno)
wykazując się znajomościa algorytmu i szczegółów programu tzn mogę
poprosić o wprowadzenie jakiejś drobnej zmiany w programie w
czasie zaliczania.
Kolokwium:
w terminie wykładu:
24 listopada 2005 czwartek 1215-14 (sala 3180), można mieć kartkę
formatu A4 ze swoimi notatkami, zakres - materiał do aproksymacji w p.
z iloczynem skalarnym włącznie.
Wyniki kolokwium i zaliczen
są
dostępne w
USOSWEBie: https://usosweb.mimuw.edu.pl/
Przykładowe zadania poza tymi z
ćwiczeń i książek czy skryptów (np skryptu prof Plaskoty,)
można znaleźć np. w starych
egzaminach z
Matematyki Obliczeniowej czy z
wykładu z Metod Numerycznych na Informatyce na
wydziale MIMUW (spora
część materiału z obu wykładów się pokrywa) - dostępnych tylko
dla
studentów wydziału.
Szkic rozwiązań zadań z
kolokwium
- Tabelka różnic dzielonych, należalo uzupełnić i zapisać wielomian
w bazie Newtona, zadanie interpolacyjne: znaleźć w wiel. st <=5 taki że w(1)=w(2)=w(3)=w(4)=w'(3)=0.5*w''(3)=1 (war.
interpolacyjne Hermite'a)
- Należało zbadać gładkość obu funkcji tzn f1(x)=x+n i f2(x)=x-nsą
w Cn-1(R)
(bo n-ta pochodna nieciągła) i następnie oszacować błąd interpolacji -
w przypadku gdy p < n-1 z
wzoru ||f -Lp f|| <=1/(4(p+1)) ||f(p+1)|| hp+1
tzn z wzoru na błąd interp. na węzłach równoodległych, w przypadku gdy p+1>n-1 z wzoru ||f -Lp f|| <= (1 + 2p)
||f -Q|| gdzie Q-
wiel. stopnia p - a następnie
oszacować ||f -Q|| z tw
Jacksona. || || to norma
supremum na [-1,1].
Błędy interp. w przypadku obu funkcji są takie same - bo f1(-x)=(-1)nf2(x)
czyli też Lp f1(-x)=(-1)nLp
f2(x) (węzły są symetryczne względem zera, korzystamy z 1-1 zad
interp. Lagrange'a)
- Wystarczyło wyznaczyć tak ai b aby funkcja
byla klasy C2 - badając dla jakich a i b granice
lewo i prawostronne w odpowiednich pktach siatki są sobie równe (2
warunki na a i b)
- Można było skorzystać z tego że O(u
* v)=O(u)O(v) -gdzie O
- transformata odwrotna tzn O(F(u))=F(O(u)),
a * -oznacza dyskretny splot oraz z tego jak wygląda transformata
przesuniętego ciągu (łatwe) - i koniec bo F(u v+)= F( O(F(u)) O(F(v))) =F(O(F(u)*F(v+)))=F(u)*F(v+)
a F(v+)k=ak
F(v)k -ak należało policzyć.
Ewentualnie wszystko można było wprost przerachować - to jedyne dość
trudne moim zdaniem zadanie.
Ćwiczenia
poniedziałek 8:30-10 i 10:15-11:45, sala 1030.
Uwaga! Wydłużyłem
termin oddania zadań teoretycznych do 2 tygodni!
Zaliczenie: 40%
pktów z
kolokwium pod koniec listopada na wykładzie i
punkty
z aktywności na ćwiczeniach (60%) tzn w grupach prowadzonych
przeze mnie z zadań
domowych (teoretycznych
i komputerowych)
zadawanych w czasie zajęć , czas
na wykonanie zadań teoretycznych i komputerowych 2
tygodnie (tzn nie na kolejne zajęcia a na jeszcze następne)- wyniki zad
komputerowych tylko na papierze w
formie raportu max 1 strona
formatu A4, nie przyjmuje po
terminie ani wyników w formie wiadomości wysłanych pocztą elektroniczną
chyba że ktoś
przyniesie
potwierdzone usprawiedliwienie np lekarskie zwolnienie itp.
Treści zadań można znaleźć poniżej: teoretyczne
i komputerowe.
Zalicza ponad 50% pktów . W sumie
będzie można uzyskać 110pktów z zadań domowych, uzyskane pkty z
zadań dom. należy
przeskalować mnożąc przez 3/11 i zsumować z punktami z kolokwium (max
20pktów)- czyli z kolokwum i zadań można max uzyskać 50pktów, co
najmniej 21 pktów( niecałe 50%) zalicza ćwiczenia.
Uwaga! Dodałem kilka zadań
dodatkowych żeby dać szansę osobom które z jakiś przyczyn nie oddawały
zadań (z terminem oddania) będą one trudniejsze albo niżej
punktowane, może je oddać każdy ale suma pktów z zadań domowych i
komputerowych nie może przekroczyć 60% punktów z ćwiczeń w ogóle czyli
110 czy po przeskalowaniu 30.
Dla osób które z jakiś względów nie uzyskają wystarczającej ilości
pktów z kolokwium i zadań nawet mimo zadań dodatkowych i różnica
pomiędzy wymaganą ilościa a uzyskaną będzie niewielka przewiduję
dodatkowe zaliczenie w formie
którą określe indywidualnie - dotyczy to oczywiście tylko osób
regularnie uczestniczących w ćwiczeniach (co najwyżej kilka
nieusprawiedliwionych nieobecności).
Ilość
pktów z zadań domowych, raportów .
Wyniki kolokwium i zaliczen (w razie niezgodnosci prosze reklamowac
przed
egzaminem!)są dostępne w
USOSWEBie: https://usosweb.mimuw.edu.pl/
Uwaga! Suma punktów >=21 zalicza.
Zadania
teoretyczne(dla zadań z którymi Państwo mieliście problem
ewentualnei podam szkic rozwiązań)
- Arytmetyka FL i normy
wektorów macierzy:
Obliczyć wzór na normę pierwszą indukowaną macierzy rzeczywistej A=(ai,j) wymiaru nxn.
(17/10/05) Rozwiązanie:
||Ax||1=\sum_i
|\sum _j a(i,j)x(j) |<= \sum_i
|\sum _j |a(i,j) | |x(j)| = \sum_j |x(j)| ( |\sum _i |a(i,j) | )<=
\max_j ( |\sum _i |a(i,j) | ) [ \sum_j |x(j)|] =
\max_j ( |\sum _i |a(i,j) | ) ||x||1, ponieważ max
jest
osiągane dla jakiegoś i0
więc dla ei0 wersora o tym
indeksie mamy ||Aei0||1=|\sum _i |a(i0,j) | = \max_j ( |\sum _i |a(i,j)
| ) =||A||1.
- Interpolacja: Niech
a,b,
różne ustalone punkty i w
- ustalony dowolny wielomian
stopnia n, pokazać że wtedy funkcja f(x)=w[a,b,x] jest
wielomianem (formalnie jest zdefiniowana dla x różnych od a lub b ale jako wielomian da się
jednoznacznie przedłużyć do funkcji ciągłej). Określić stopień tego
wielomianu w zależności od n.
(7/11/2005). Rozwiązanie: ze
wzoru na błąd interpolacji Lagrange'a mamy: dla e(x)=
f(x)-L1f(x)=w[a,b,x](x-a)(x-b) gdzie L1 wiel.
interp. Lagrange'a stopnia <=1 t że f(a)=L1f(a) i f(b)=L1f(b), ale prawa strona tzn e(x) to wielomian stopnia n (albo e(x)=0 dla n<=1)
i a,b są miejscami
zerowymi e(x) więc
istnieje wielomian st n-2
p(x) (dla n<=1:
p(x)=0) taki że e(x)=p(x)(x-a)(x-b),
dzieląc przez (x-a)(x-b)
mamy że dla x
różnych od a i b w[a,b,x]=p(x) wiel.
st n-2 (w[a,b,x]=0 dla n<=1).
- Splajny: Niech a=x(0)<...<x(2N)=b,
x(k)=a+k*h, dla h=(b-a)/(2N)
(węzły równoodległe), f - funkcja klasy C3taka
że |f'''(t)|<1
dla t na [a,b];
s
funkcja ciągła taka że s(x(i))=f(x(i))
i=0...N, oraz s
na [x(2i),x(2i+2)] wielomian
kwadratowy dla i=1,2,....N. Podać możliwie dobre oszacowanie błędu w
normie sup na [a,b] w
zależności od h.
(21/11/2005) Rozwiązanie: Należy zauważyć że s na odcinku [x(i),x(i+2)] jest wielomianem
interp Lagrange'a interolującym f w pnktach x(i), x(i+1), x(i+2) - i -
parzyste, więc wystarczy skorzystać z wzoru na błąd interp Lagrange'a i
dostać że: ||f-s||_\infty
<=(1/3)||f'''||_\infty
h3 - wzór
na błąd interp. L z wykładu ( podzial równoodległy)
- Aproksymacja w p. z
iloczynem skalarnym: Powiemy że krzywa opisana równaniem
p(a,b,x,y)=ax*x+b*y*y-1=0 najlepiej pasuje do pktów (xk,yk)
k=1,...,n jeśli \sum_k
p(a,b,xk,yk))2
= \min_{c,d} \sum_k p(c,d, xk,yk )2
.
Sformułować to zadanie jako zadanie aproksymacji w przestrzeni Rn
ze standardowym iloczynem skalarnym, sprawdzić co trzeba założyć o
pktach (xk,yk)
aby istniało jednoznaczne
rozwiązanie, znaleźć najlepiej pasującą krzywą dla danych: (0,1),
(2,0), (-1,0). (12 grudnia 2005). Rozwiązanie: Zad. aproksymacyjne:
znaleźć element najlepszej aproksymacji w=ax+by dla f=(1,..,1)Tw V=Lin(x,y) dla x= (x12,...,xn2)T,y=(y12,..,yn2)T, Rn
ze standardowym iloczynem skalarnym, wspólczynniki a,b to szukany wynik,
jednoznaczność mamy gdy wektory x i y niezależne liniowo. Dla
konkretnych pktów - najprościej chyba rozwiązać układ ATA(a,b)T=AT f
- gdzie A macierz o kolumnach x i y,
ewentualnie można zortogonalizować x i y ale
wtedy dostaniemy rozwiązanie w nowym ukłądzie i należy powróić do
wyjściowego układu.
- Kwadratury: Dla
funkcji f1(x)=|sin(x)|3 i
f2(x)=|x-1|2
zaproponować kwadratury Q1, Q2
wykorzystujące możliwie
małe ilości wartości funkcji takie aby błąd pomiędzy odp.
całką z tych funkcji na odcinku [0,10]
(waga rho=1)
a odp. kwadraturą był na pewno mniejszy niż 10-4.
(uzasadnić) (9 stycznia 2006). Rozwiązanie: f1 jest w C2
ale już nie w C3 na [0,10] więc stosując złożoną
kwadrature trapezów dla której mamy że błąd jest jak c/N2
- stała c zależy tylko od f''
i dł. odcinka, (dokładny wzór w każdej książce i pojawił
się na wykładzie) więc możemy wyliczyć N - ilośc pktów,
(ewent. możemy zastosować złożoną kw prostokątów o analogicznch
własnościach), dla f2
- kwadratura Simpsona (parabol) na 3 punktach daje dokładną
wartość (bo jej rząd jest równy 4 a to wielomian stopnia 2, czy
jakkakolwiek kwadratura o rzędzie co najmniej 3) - ewent. można
zastosować złożoną kw. trapezów/prostokątów ale ilość punktów
potrzebnych jest oczywiście spora - i to nie jest optymalne rozwiązanie.
- Kwadratury:
znaleźć kwadraturę postaci Q f= Af(a) +Bf(b) taką że dla całki z
wagą 1-x^2 na odcinku [-1,1] ma ona maksymalny rząd.
(znaleźć znaczy określić a,b,A,B). Ile ten rząd wynosi. Podać
oszacowanie błędu dla funkcji f takich że |f(k)(t)| <M
dla
k=0,1,2,..,10. (10pkt- zadanie dodatkowe - ostanie ćwiczenia w styczniu)
- Układy równań liniowych
: mamy macierz nxn : A=H D gdzie H =I - (2/n)(u uT) gdzie u= (1,1,..,1)T
a D macierz diagonalna z diagonalą równa d=(1,2,3,4,..,n)T.
Pokaż że A nieosobliwa. Oblicz uwarunkowanie A w normie 2.
Zaproponuj sposób
rozwiązania układu równań z macierzą A możliwie małym kosztem tzn z
możliwie małą ilością operacji arytmetycznych (chodzi o rząd wielkości
tzn czy koszt będzie O(n) czy O(n2) czy O(n3)
itp). Uzasadnij. (7pkt
- zadanie dodatkowe - ostatnie ćwiczenia w styczniu)
Zadania komputerowe:
- Arytmetyka FL:
Znaleźć takie t
naturalne że fl(1+ 2-t
)=1 a fl(1+ 2-t+1 )>1 dla podstawowych typów
zmiennych
rzeczywistych w
jakimś języku programowania (może być Pascal czy C np dla C mamy 2
podstawowe typy
double i float). W raporcie - tabelka z nazwą typu i obliczonym t. (7/11/2005)
- Interpolacja
wielomianowa: obliczyć wspólczynniki wielomianu
Hermite'a interpolującego funkcję 0.2*x5
- 2x w punktach -2 i 2
z
krotnością 2 - w raporcie podać współczynniki tego
wielomianu w
bazie Newtona (kolejnośc węzłów rosnąca) oraz naszkicować
wykresy wielomianu interpolacyjnego i funkcji na jednym
rysunku na odcinku [-2.2,2.2] oraz
wykresy ich pochodnych na
drugim rysunku analogicznie - zaznaczyć pkty na wykresach o odciętych
równym węzłom interpolacji. Podać jaki algorytm obliczania
współczynników Państwo zastosowali (tzn jednym zdaniem napisać np że
rozwiązywali państwo układ równań liniowych czy obliczali tabelę różnic
dzielonych). Wykresy wielomianów można narysować używając
gnuplot - standardowy program w dystrubucjach Linuxa, z linii komend
wywołuje się go komendą gnuplot. (Pomoc- komenda help na linii komend
gnuplota, funkcja gnuplota plot - rysuje wykresy - komenda help plot -
podaje opis tej funkcji) (21/11/2005)
- Aproksymacja
średniokwadratowa: obliczyć a,b takie że wielomian w(x)=ax+b jest wielomianem
najlepszej aproksymacji stopnia nie większego od jeden dla funkcji f(x)
= 4+x -0.1*sin(x) w normie ||g||= (\sumk=13 k*g(k)*g(k))0.5
( \sumk=13 oznacza sumę od k=1 do 3 ) . W raporcie podać
obliczone a i b, ||w-f||
oraz |a-1| i |b-4| oraz
rysunek z wykresami w i f
- zaznaczyć pkty na
wykresach o odciętych k=1,2,3
oraz bardzo krótki opis algorytmu (tzn czy rozwiązywali Państwo układ
równań normalnych czy znaleźli wielomiany ortogonalne - jeśli wiel.
ortog. to jak je Państwo znaleźli itp). (5 grudnia 2005).
- Aproksymacja
jednostajna: obliczyć a,b takie że ||f - ax-b|| = min_(c,d) ||f-cx-d||
dla normy ||g||=maxk=1,2,3 |g(k)| i 3
różnych funkcji: f1(x)
= 4+x -0.1*sin(x), f2(x)=(x-2)3, f3=x2-4x. Podać normy ||fk-akx-bk||, wyliczone wspólczynniki ak,bk k=1,2,3 wraz z
krótkim opisem jak Państwo je policzyli. (19 grudnia 2005). Rozwiązanie: tu mamy 3 punkty i
wielomian stopnia jeden czyli alternans skłąda się z 3 punktów tzn z
(1,2,3) i wystarczyło rozwiązać odp. układ równań liniowych - co
powinien zrobić program.
- Kwadratury :
obliczyć przybliżenie całek z funkcji:f(x)= xk, k=0,1,2,3 i sin(x) i
cos(x) na odcinku
[0,Pi]. Stosując złożoną kwadraturę prostokątów PN(f) z N=20, 40,80,160
-
mamy PN(f) = \sumi=0N f(ih+0.5h)*h dla h=Pi/N. W raporcie drukować: EN(f) i EN(f)/E2N(f) (o
ile E2N(f) różne od zera) dla odpowiednich N i
f podanych
powyżej.
Tutaj EN(f) = |PN(f) - I(f)| dla I(f) = całka z f na odcinku [0,Pi]. (17 stycznia
2006)
- Układy równań liniowych:
Zaprogramować metode obliczania kosztem O(n) rozkładu macierzy A=LU dla A=(a_{ij})i,j=1..n macierzy nxn takiej że: a_ij=0 |i-j|>1
a_ii=2, a_{i,i+1}=a_{i+1,i}=-1 i<n która jest
symetryczna i
dodatnio określona (i
trójdiagonalna). Testować rozwiązując układ równań z tą
macierzą i znanym wylosowanym rozwiązaniem dla
n=10,50,100,500,1000 tzn dla danego n wylosować x wektor w Rn,
unormować ten wektor (tzn obliczyć x= x/||x||) obliczyć b=Ax i
rozwiązać układ równań Ax=b -
dostajemy x* - obliczone
przybliżone
rozwiązanie. W raporcie podać 1 tabelke:w wierszu tabelki podac:
n, ||x- x^*||, ||b - Ax*||, dla
|| x||2=xTx
- normy euklidesowej (można
użyc jakiejś innej normy np normy max lub pierwszej). Skomentować
wyniki - tzn czy rząd
wielkości błedu (2 kolumna) i błedu residualnego (3 kolumna) są
różne? jeśli tak to dlaczego? Uzasadnić 1-2 zdaniami. (26 stycznia 2006
) Komentarz: błąd residualny
mniejszy bo uwarunkowanie macierzy jest złe dla dużego n (że norma A ok
4 to widać ale norma macierzy odwrotnej duża - Pańśtwo tego nie wiecie
ale tylko to może dać tę różnicę).
- Układy równań liniowych:
Dla zadanego wektora u=(u1,...,u361) T t. że u i
=(-1) i
dla i=1,..,361, napisać program który wykorzystuje możliwie mało
pamięci i możliwie małym kosztem
umożliwia dla dowolnego wektora z R361
znalezienie
jego obrazu przy przeksztalceniu Householdera H (przypomnienie: przekształcenie
Housholdera H=Id - 2w*w T
dla wektora Householdera w
takiego że ||w || 2 =1)
takiego że Hu =
a*e 1 gdzie
a =||u || 2 a e 1 =(1,0,..,0)T- wersor. W raporcie podać cztery
liczby:
normy drugą i pierwszą wektora z=H x
dla x =(1,1,..,1)T, normę pierwszą wektora
Householdera w
oraz z127
(czyli z
- wektor który jest obrazem wektora x
przy przekształceniu H).
Wszystko wykonać w arytmetyce
double. Napisać jak Państwo zaimplementowali
mnożenie przez H w szczeg.
jak Państwo poradzili sobie z umieszczeniem w pamięci H. (7pktów zadanie
dodatkowe - ostatnie ćwiczenia)
- Układy równań liniowych:
zaimplementuj rozkład QR macierzy A nxn metodą ortogonalizacji Gramma
Schmidta. Przetestuj na macierzach Vandermonde'a dla n=5,10,20,40 dla
xk równoodległych punktów na odcinku [0,1] tzn x
k=(k-1)*h, k=1,..,nh=1/(n-1).
W raporcie(1) Czy obliczona Q rzeczywiście ortogonalna tzn podać normy
Frobeniusa: ||Q QT-I
||F, ||QT
Q-I||F.
(2) Co dostajemy gdy
zastosujemy rozkład do rozwiązywania Ax=b czyli dla danego
rozwiązania x - (można wylosować) - obliczamy b=Ax, nastepnie przy
pomocy uzyskanego QR obliczyć przybliżone rozwiązanie y, i
policzyć ||x-y||2/||x|||2
i ||b-Ay||2/(||A||F.||x|||2
). ||B ||F- norma Frobeniusa. Uwaga:ocenione będzie również
sposób doboru testów w szczeg. x (czy równoważnie b)! (10pktów
zadanie dodatkowe na
ostatnie ćwiczenia)
Powrót do
mojej strony domowej