boolTyp bool posiada dwie wartości: true i false.
Używany jest do przechowywania wyników operacji logicznych.
Operatory logiczne:
! | negacja |
&& | koniunkcja (i) |
|| | alternatywa (lub) |
Operatory, które zwracają wartości logiczne:
== | równe |
!= | różne |
< | mniejsze |
> | większe |
<= | mniejsze lub równe |
>= | większe lub równe |
char'A' oznacza literę A.
Niektóre znaki można zapisywać za pomocą innych sekwencji, np. '/n' to znak końca linii, '/t'
to znak tabulacji, a '//' to ukośnik (/).
Służą do przechowywania liczb całkowitych, a różnią się między sobą zakresem możliwych wartości i ilością zajmowanej pamięci. Oto typy całkowite dostępne w VC++:
| Nazwa | Zakres | Liczba bajtów |
|---|---|---|
short | -32768...32767 | 2 |
int | -2147483648...2147483647 | 4 |
long long | -9223392036854775808...9223392036854775807 | 8 |
Uwagi:
long), ale pokrywają się one z wyżej wymienionymi.int może zajmować 16 bitów a nie 32).int.Operatory całkowite:
+ | dodawanie |
- | odejmowanie |
* | mnożenie |
/ | dzielenie (wynik jest całkowity) |
% | reszta z dzielenia |
- | liczba przeciwna(jeden argument) |
Służą do zapisywania wartości rzeczywistych. W VC++ dostępne są typy float (mniej dokładny, zajmuje 4 bajty)
oraz double (dokładniejszy, 8 bajtów). Znakiem dziesiętnym jest kropka; ponadto istnieje możliwość zapisu liczb
w postaci wykładniczej. Oto przykłady literałow zmiennopozycyjnych: 1.0, 0.344, 3.4e7, 2.33e-11.
Uwaga: jeśli nie ma istotnych powodów by czynić inaczej należy używać typu double.
voidW C++ dostępne są również inne typy:
Możliwe (i częste) jest przekształcanie wartości jednego typu na inny. W niektórych przypadkach podczas tego procesu tracona jest informacja. Oto lista najczęstszych konwersji pomiędzy typami podstawowymi:
bool -> int: false przekształcane jest na 0, a true na 1.int -> bool: 0 przekształcane jest na false, a inne wartości na true.int -> double: reprezentowana liczba się nie zmienia.double -> int: zaokrąglanie.Wykonanie instrukcji pustej nie powoduje żadnych efektów.;
Istnieją następujące deklaracje:
typ nazwa_zmiennej;
typ nazwa_funkcji(lista_parametrów);
class nazwa_klasy;
Instrukcja złożona ma postać
{
instrukcja_1
instrukcja_2
...
instrukcja_n
}
Jej wykonanie powoduje wykonanie kolejno instrukcji 1, 2, itd.
Instrukcja wyrażenia ma postać
wyrażenie;Jej efektem jest obliczenie tego wyrażenia. Użycie takiej instrukcji ma sens tylko wtedy, gdy podczas obliczania tego wyrażenia wykonywane są inne operacje, np.
n = 17;
nazwa_funkcji(lista_parametrów);
if (wyrażenie)lub
instrukcja
if (wyrażenie)Wykonanie instrukcji if przebiega następująco:
instrukcja_1
else
instrukcja_2
switch(wyrażenie) {przy czym część rozpoczynającą się od default można pominąć. Wykonanie przebiega następująco:
case wartość_1: lista_instrukcji_1
case wartość_2: lista_instrukcji_2
...
case wartość_n: lista_instrukcji_n
default: lista_instrukcji_0
}
for (wyrażenie_1; warunek; wyrażenie_2)gdzie wyrażenie_1 może zawierać deklarację, a warunek jest wyrażeniem. Wykonanie instrukcji for jest następujące:
instrukcja
while (warunek)Jest ona równoważna instrukcji
instrukcja
for (; warunek;)czyli instrukcja jest wykonywana tak długo, jak spełniony jest warunek. Dozwolone jest również stosowanie instrukcji break i continue.
instrukcja
doJej działanie jest analogiczne do while, z tym, że instrukcja zostanie wykonana przynajmniej raz.
instrukcja
while (warunek)