Programowanie funkcyjne - laboratorium
O interfejsie graficznym
Wiele osób będzie pewnie chciało stworzyć w swoim programie zaliczeniowym
jakiś fajny interfejs graficzny. Można przy tym skorzystać z następujących
narzędzi/bibliotek:
-
Oczywiście interfejs graficzny nie jest obowiązkowy i można napisać program działający w trybie tekstowym.
-
Standardowo w ocamlu dostępna jest biblioteka "graphics". Pozwala na rysowanie na ekranie linii, punktów, itp. Udostępnia też obsługę myszy.
- Stosunkowo często używanym i dającym dobre rezultaty jest tworzenie
okienek pod GTK. Służy do tego biblioteka "lablgtk" do ocamla oraz program
do edycji okienek np. "glade-2". W glade-2 wyklikujemy okienka, ich
własności, itp (jest to program przeznaczony ogolnie pod GTK, czyli
zasadniczo dla programów w C). Natomiast biblioteka "lablgtk" umożliwia
korzystanie z gtk w ocamlu, w szczególności udostępnia stworzone okienka.
Można zobaczyć prosty przykład.
W specyficznych sytuacjach polecam też następujące punkty:
-
Można też stosunkowo łatwo tworzyć dwuwymiarowe gry czasu rzeczywistego korzystając z biblioteki "mlgame" stworzonej parę lat temu przez absolwentów tego przedmiotu. Jako przykład polecam napisaną przeze mnie w swoim czasie grę (paczka zawiera też samą bibliotekę wraz z innymi przykładami):
ML
Liero
-
Spotkałem się też z sytuacją, że program zapisywał swój wynik w pliku postscriptowym. Format ps to swego rodzaju jezyk programowania, jak sie juz pozna parę komend, to wygenerowanie jakiegoś rysunku nie jest specjanie trudne.