Termin: poniedziałek 16:00-17:30, sala 3230.
Lista referatów
Linki i materiały
Propozycje referatów
Tematyka:
Cele:
21.11.2005 Jakub Pawlewicz
Praktyczne odmiany Proof-Number-Search.PN-Search należy do grupy algorytmów best-first, przeszukujących bardzo wąskie i głębokie drzewa gry. Szuka ona kombinacji wygrywających i jest bardzo użyteczna w grach kombinacyjnych. Zwłaszcza znajduje bardzo dobre zastosowanie w grach z nagłą śmiercią.
Na seminarium przypomnę na czym polega PN-Search. Zamierzam jednak skupić się na praktycznych odmianach, takich jak PN*, PDS, DF-PN i innych.
14.11.2005 Arek Paterek
Szachy - wybór parametrów funkcji oceniającej przy użyciu uczenia maszynowego
Na seminarium opowiem o dwóch technikach uczenia z nadzorem,
których użyłem do ustalenia wag funkcji oceniającej mojego
programu szachowego Gosu. Pierwsza metoda jest typu "value
adaptation" - próbuje tak wybrać wagi funkcji oceniającej, aby,
dla pozycji ze zbioru treningowego, jak najlepiej przybliżała
wyniki rozgrywek, z których pochodzą te pozycje. Druga metoda
jest typu "move adaptation" - próbuje znaleźć takie wagi, żeby
program jak najczęściej proponował ruchy zagrane w pozycjach ze
zbioru treningowego.
Obie metody wykorzystują odmianę
regresji logistycznej, używaną w komputerowych sieciach
neuronowych do ustalania wag pojedynczego neuronu.
Program Gosu wygrał w tym roku IV Mistrzostwa Polski Programów Szachowych.
7.11.2005 Jakub Żytka
Brydż – techniki stosowane w grach z niepełną informacjąTreścią wystąpienia będą techniki stosowane w grach z niepełną informacją, na przykładzie brydża. Bardziej szczegółowo opowiem o sprowadzaniu rozgrywki pojedynczego rozdania do wariantu gry z pełną informacją i zastosowaniu metody monte carlo, jak też problemów z tym związanych. W miarę możliwości czasowych poruszone zostaną także kwestie licytacji i obrony, zwłaszcza w kontekście problemów, z którymi komputery, póki co, radzą sobie słabo.
24.10.2005 Jakub Pawlewicz
Gra Hex – techniki użyte w najlepszych programach grającychPrzedstawiony zostanie szereg technik, które doprowadziły do bardzo silnych programów grających. Między innymi zostanie przedstawiony algorytm znajdowania wirtualnych połączeń oraz funkcja oceniająca zbudowana z wykorzystaniem analogii do układów elektrycznych.
17.10.2005 Łukasz Lew
Podejście Monte Carlo w zastosowaniu do gry GoHex Theory - strona Kevina O'Gormana. Są na niej najaktualniesze materiały. Są tam też scany z różnych książek i żeby niektóre z nich sobie ściągnąć trzeba poprosić Kevina o hasło.
playhex - grupa dyskusyjna założona przez Kevina.
ICGA - strona ICGA o Hexie.
Six - aktualnie najlepszy program napisany przez Gábora Melisa.
2005 World Computer-Bridge Championship - oficjalna strona mistrzostw świata programów brydżowych, które odbyły się w dniach 25-30 paździenika 2005.
[1] Blair, Mutchler, Lent "Perfect Recall and Pruning in Games with Imperfect Information" (1996)
[2] Smith, Nau "Strategic Planning for Imperfect-Information Games" (1993)
[4] Chang "Building a Fast Double-Dummy Bridge Solver" (1996)
[5] Frank, Basin, Bundy "An Adaptation of Proof-Planning to Declarer Play in Bridge" (1992)
[6] Frank "Search and Planning under Incomplete Information A Study using Bridge Card Play" (1996)
[7] Frank, Basin, Matsubara "Finding Optimal Strategies for Imperfect Information Games" (1998)
[8] Frank, Basin "Optimal Play against Best Defence: Complexity and Heuristics" (1998)
[10] Frank, Basin, Bundy "Combining Knowledge and Search to Solve Single-suit Bridge" (2000)
[11] Frank, Basin, Bundy "Solving Single-suit Bridge Play: Winning and Knowing Why" (2000)
[12] Ginsberg "Partition Search" (1996) - szybki algorytm rozwiązywania drzewa gry
[13] Ginsberg "GIB: Steps Toward an Expert-Level Bridge-Playing Program" (1999)
[14] Ginsberg "GIB: Imperfect Information in a Computationally Challenging Game" (2001) - duża część referatu
[15] Schaeffer "The Games Computers (and People) Play" (2000) - nie tylko o Brydżu
[16] Smith, Nau, Throop "A Planning Approach To Declarer Play In Contract Bridge" (1996)
[17] Smith, Nau, Throop "Total-Order Multi-Agent Task-Network Planning for Contract Bridge" (1996)
[18] Smith, Nau, Throop "Computer Bridge: A Big Win for AI Planning" (1998)
[19] Chang "Toward the Automation of the Card-Playing Component of Bridge"
[20] Jamroga "A Linguistic Approach to Games with Communication" (2000) - polski rodzynek dotyczący licytacji
[1] Berlekamp, Conway, Guy "Winning Ways" - dostępne w bibliotece na Hożej 69
[2] Conway "On Numbers and Games" - dostępne w bibliotece MIM
[3] Cazenave "Comparative evaluation of strategies based on the values of direct threats"
[4] Berlekamp "The Economist's View of Combinatorial Games"
[5] West "Championship-Level Play of Domineering"
[6] Guy "Unsolved Problems in Combinatorial Games"
[7] Ferguson "Game Theory Text"
[1] Romein, Bal "Solving the Game of Awari using Parallel Retrograde Analysis"
[2] Romein, Bal "Awari is solved - Notes"
[1] http://www.cs.ualberta.ca/~darse/Papers/IJCAI03-ov.html
[2] "Approximating Game-Theoretic Optimal Strategies for Full-scale Poker"
[4] Inne z The University of Alberta GAMES Group