Świat Wumpusa (The Wumpus World)

 

Światem wumpusa jest jaskinia składająca się z pokojów połączonych korytarzami. W jaskini jest wumpus, czyli bestia, która zje każdego wchodzącego do jego pokoju. Wumpus może być zastrzelony przez agenta, ale agent ma tylko jedną strzałę. W niektórych pokojach znajdują się jamy, które zastawią pułapkę każdemu wchodzącemu do tych pokojów oprócz wumpusa (który jest za duży). Celem agenta jest znalezienie złota.

 

Świat wumpusa jest określony tablicą rozmiaru 4x4. Agent startuje w polu [1,1], stawiając czoło w prawo. Pozycje złota i wumpusa są wybierane losowo wśród pól nie będących polem startowym. Ponad to, każde pole nie będące polem startowym może być jamą, z prawdopodobieństwem 0,2.

 

Agent może poruszać się naprzód, skręcić w lewo lub skręcić w prawo. Agent umrze jeśli wchodzi w pokój zawierający jamę lub żywego wumpusa. Poruszanie się naprzód nie ma efektu jeśli jest ściana przed agentem. Akcja chwytać jest używana do podnoszenia obiektu znajdującego się w tym samym pokoju co agent. Akcja strzelać jest używana do strzelania strzały w przód. Agent ma tylko jedną strzałę, dlatego tylko pierwszy strzał ma efekt.

 

Koszty/oceny akcji: +1000 dla podnoszenia złota, -1000 za wpadnięcie w jamę lub bycie zjedzony przez wumpusa, -1 dla każdej wykonanej akcji i –10 za użycie strzały.

   

Agent ma 5 sensorów, każdy daje jeden bit informacji:

-            W polu zawierającym wumpusa i w bezpośrednio (tzn. pionowo lub poziomowo) sąsiednich polach, agent postrzega zapach.

-            W polach bezpośrednio sąsiednich do jamy, agent postrzega wiatr.

-            W polu zawierającym złoto, agent postrzega błysk.

-            Kiedy agent zderza ścianę, postrzega wstrząs.

-            Kiedy wumpus jest zastrzelony, jego krzyk jest postrzegany wszędzie w jaskini.

 

Trudność dla agenta stanowi brak informacji o środowisku. Agent może uzyskać informacje tylko przez sensory. Używając wnioskowania, agent może zdobyć więcej wiedzy. W większości przypadków, agent może znaleźć złoto bezpiecznie. Czasami agent musi wybrać albo wracanie do domu z pustymi rękami albo ryzykowanie śmiercią aby znaleźć złoto.