Historia Z Wikipedii Skocz do: nawigacji, szukaj Wikiportal Portal Historia Historia - zespóŠwiedzy o przeszĹoĹci. Humanistyczna i spoĹeczna dziedzina nauki zajmujÄ ca siÄ dochodzeniem do wiedzy o zdarzeniach minionych na podstawie a) Ĺwiadectw bezpoĹrednich, b) ĹşrĂłdeĹ pisanych lub c) wynikĂłw badaĹ nauk pomocniczych historii. Wynikiem badaĹ historycznych jest opis dziejĂłw (historiografia). Przedmiotem badaĹ jest z reguĹy historia czĹowieka i cywilizacji ludzkiej. Historia jest najczÄĹciej pojmowana w dwĂłch odrÄbnych znaczeniach - jako res gestae, czyli dzieje - przeszĹoĹÄ jako taka oraz rerum gestarum, czyli wszelkie relacje o tej przeszĹoĹci, w tym historiografia. Wyraz "historia" pochodzi od greckiego sĹowa áźąĎĎÎżĎÎŻÎą (historia), pierwotnie znaczÄ cego "badanie, dochodzenie do wiedzy" oraz "wiedza zdobyta poprzez badanie". Herodot uĹźyĹ tego sĹowa do okreĹlenia charakteru swojej pracy: "Oto przedstawienie badaĹ (gr. áźąĎĎÎżĎÎŻÎˇĎ áźĎĎÎ´ÎľÎžÎšĎ histories apodeksis) Herodota z Halikarnasu "; stÄ d pochodzi z kolei tradycyjny tytuĹ jego dzieĹa: áźšĎĎÎżĎίιΚ (Historiai, tĹumaczony zwykle jako Dzieje) i nazwa nauki. Tradycyjnie, za okres podlegajÄ cy badaniom historycznym uwaĹźa siÄ dzieje od powstania cywilizacji opartej na przekazie pisemnym, dla wczeĹniejszych dziejĂłw rezerwujÄ c termin prehistoria. Z takiego podejĹcia wynika chronologiczna rozbieĹźnoĹÄ poczÄ tkĂłw historii na róşnych obszarach Ĺwiata i w róşnych cywilizacjach. W ostatnich stuleciach przedmiot badaĹ siÄ jednak nieustannie poszerzaĹ i pogĹÄbiaĹ, obejmujÄ c wszystkie kontynenty Ĺwiata, rĂłwnieĹź wiele kultur niepiĹmiennych oraz nowe zagadnienia antropologiczne. MetodologiÄ historycznÄ cechuje poszukiwanie logicznej konstrukcji przyczynowo-skutkowej przy krytycznym podejĹciu do ĹşrĂłdeĹ historycznych. StaroĹźytni Grecy uwaĹźali historiÄ za jednÄ ze sztuk. Historia nie jest Ĺatwa do zaklasyfikowania wĹrĂłd nauk. JeĹli bowiem przyjÄ Ä jej cel czysto faktograficzny, polegajÄ cy na ustaleniu biegu zdarzeĹ i wyjaĹnieniu stosunku przyczynowo-skutkowego, staje siÄ ona naukÄ nieomalĹźe ĹcisĹÄ (zobacz: Historiografia). Jednak widzÄ c w niej naukÄ, ktĂłra zajmuje siÄ jednorazowymi wydarzeniami, a nie prawidĹami - jej charakter ĹciĹle naukowy staje siÄ niejednoznaczny. JeĹli przyjÄ Ä jej umiejÄtnoĹÄ wskazywania na stosunek biegu zdarzeĹ do ewolucji cywilizacji, zauwaĹźymy, Ĺźe ociera siÄ ona o aspekty etyczno-spoĹeczne, co jÄ zbliĹźa siÄ do filozofii lub do socjologii (zobacz: Historiozofia). Spis treĹci Historia historii [edytuj] Pierwsze znane opisy czasĂłw minionych sÄ obarczone silnym paradygmatem religijnym, mitologicznym lub teologiczno-prawnym (zobacz np. Tora). Pierwsi greccy kronikarze opisywali z reguĹy mitologiÄ zaĹoĹźycielskÄ politycznych systemĂłw terytorialnych, w ktĂłrych Ĺźyli (zobacz Homer). Opisy dziejĂłw rzeczywistych rozpoczÄĹy siÄ w europejskim obszarze kulturowym w staroĹźytnej Grecji w V w. pne. Herodot jako pierwszy postanowiĹ oddzieliÄ to co prawdziwie siÄ zdarzyĹo, od tego co jest domenÄ legendy. Pierwszy krytyczny rozbiĂłr historyczny (krzyĹźujÄ cy dostÄpne ĹşrĂłdĹa) znajduje siÄ u Tukidydesa, w jego historii wojen peloponeskich â dziele uwaĹźanym za pierwsze dzieĹo historyczne. W staroĹźytnoĹci róşnorodne opisy historyczne zaistniaĹy na terenie caĹego Imperium Rzymskiego (zobacz np. Tacyt, Tytus Liwiusz, Pliniusz Starszy). W podobnym czasie powstajÄ pierwsze dzieĹa historiograficzne w cywilizacji chiĹskiej (Kronika Wiosen i Jesieni z komentarzem Zuozhuan, Zapiski historyka Sima Qiana). We wczesnym Ĺredniowieczu zapis dziejĂłw staĹ siÄ istotnym czynnikiem cywilizacji chrzeĹcijaĹskiej i byĹ praktykowany gĹĂłwnie przez mnichĂłw i ksiÄĹźy w klasztorach i na najwaĹźniejszych dworach. Spisywane na bieĹźÄ co byĹy wydarzenia polityczne, genealogie, biografie (w tym Ĺźywota ĹwiÄtych, patrz: hagiografia). PowstawaĹy wĂłwczas roczniki, kroniki, res, gesta, opera, acta, vitae. WĹrĂłd Ăłwczesnych historykĂłw zobacz np.: Beda Czcigodny, Thietmar, Adam z Bremy, Anna Komnena, Geoffrey of Monmouth, Gall Anonim. W tym okresie rodzi siÄ rĂłwnieĹź historiografia arabska (zobacz: Al Masudi). W późnym Ĺredniowieczu dzieĹa historyczne zaczÄĹy przybieraÄ formÄ coraz mniej uwarunkowanÄ pierwiastkiem religijnym. JednoczeĹnie historycy zaczÄli zwracaÄ uwagÄ na okolicznoĹci towarzyszÄ ce wielkim ludziom lub wydarzeniom. W ten sposĂłb, w dobie rodzÄ cego siÄ humanizmu rozpoczÄĹa siÄ historia spoĹeczna. Zobacz np. u schyĹku Ĺredniowiecza Jean Froissart, Jan DĹugosz, wreszcie w peĹni renesansowy: Leonardo Bruni. Historycy Renesansu odkryli na nowo klasykÄ staroĹźytnoĹci, co wpĹynÄĹo zasadniczo na metodologiÄ historycznÄ : pogĹÄbiĹo krytyczne podejĹcie do ĹşrĂłdeĹ pisanych, z wyszczegĂłlnieniem analizy dokumentĂłw (zobacz: dyplomatyka), wĹÄ czyĹo obiekty badaĹ epigrafiki czy numizmatyki do ĹşrĂłdeĹ historycznych. Reformacja i kontrreformacja sÄ okresem, w ktĂłrym po raz ostatni ideologia religijna odgrywa istotnÄ rolÄ historiograficznÄ . Historycy renesansu zobacz np. Marcin Kromer. W XVIII wieku oĹwiecenie odgrywa duĹźÄ rolÄ w rozwoju nauk humanistycznych (zobacz: Voltaire i jego âWiek Ludwika XIVâ), lecz zasadnicze zmiany przyniesie dopiero nastÄpne stulecie. W czasach nowoĹźytnich zrodziĹa siÄ historia uwaĹźana do dziĹ za nowoczesnÄ . W XIX wieku ustaliĹ siÄ kanon nauk pomocniczych historii, ktĂłry z niewielkimi dodatkami trwa do dziĹ. DuĹźy wpĹyw na profesjonalizacjÄ badaĹ miaĹa tzw. szkoĹa getyĹska. Historycy wykraczali coraz bardziej poza dzieje polityczne i ogarniali swoimi badaniami wiele aspektĂłw spoĹecznych, gospodarczych, cywilizacyjnych, na co wpĹyw miaĹ m.in. romantyzm. Do wczeĹniejszego krytycyzmu doĹÄ czyĹ wymĂłg obiektywizmu, w szczegĂłlnoĹci pod wpĹywem pozytywizmu. Do rozwoju badaĹ historycznych przyczyniĹ siÄ wzrost uniwersytetĂłw i szkóŠwyĹźszych w XIX-wiecznej Europie. Na poczÄ tku XX wieku, pod wpĹywem francuskiej szkoĹy historycznej, badania historyczne wykraczajÄ z obszaru czystej faktografii i obejmujÄ dĹugie ewolucje cywilizacyjne, w szeroko zakrojonych badaniach porĂłwnawczych (sĹynna Ăcole des Annales: Lucien Febvre, Marc Bloch, a nastÄpnie w XX wieku Fernand Braudel, Jacques Le Goff). Zobacz w Polsce np.: Joachim Lelewel, Wojciech KÄtrzyĹski, JĂłzef Widajewicz, czy trochÄ później Szymon Askenazy lub Oswald Balzer. W wieku XX powstaĹo wiele odmiennych szkóŠhistorycznych, tworzÄ cych rzeczywistÄ debatÄ metodologicznÄ . JednoczeĹnie czÄĹÄ historykĂłw przyjÄĹa w swych badaniach postawy ideologiczne (w szczegĂłlnoĹci w I poĹowie XX wieku: historycy marksistowscy i nazistowscy). W XX wieku rozwinÄĹy siÄ takĹźe badania nad historiÄ innych nauk (zobacz np. historia sztuki, historia literatury, historia religii). Po wojnie w Polsce powstaĹo kilka istotnych szkóŠhistorycznych, wokóŠnajwiÄkszych historykĂłw polskich. WiÄkszoĹÄ z nich byĹa mediewistami, aby uniknÄ Ä marksistowskiej interpretacji dziejĂłw â zobacz np. Aleksander Gieysztor, Henryk Samsonowicz, Jerzy KĹoczowski, Gerard Labuda. Druga poĹowa XX wieku to takĹźe powstanie wielu nowych pĂłl dla badaĹ historycznych, np. historia kolorĂłw, historia uczuÄ, historia idei sportowej, historia kobiet czy historia przedsiÄbiorczoĹci. Koniec XX wieku i jego przeĹom z wiekiem XXI charakteryzuje siÄ nowymi kierunkami badawczymi, wynikajÄ cymi czÄsto z wielodyscyplinarnego podejĹcia, na pograniczu historii i psychologii, socjologii, czy np. politologii. Epoki historyczne [edytuj] Istnieje wiele szkóŠpodziaĹu caĹej historii na epoki historyczne, w zaleĹźnoĹci od badanego przedmiotu dziejowego. WychodzÄ c z zaĹoĹźeĹ metodologicznych olbrzymia wiÄkszoĹÄ szkóŠuwaĹźa za prehistoriÄ czasy sprzed wynalezienia pisma. Jednak istniejÄ szkoĹy cofajÄ ce historiÄ do rewolucji rolniczej lub zaĹoĹźeĹ pierwszych zespoĹĂłw proto-miejskich (ok. 10-7.000 lat pne.). Klasyczny podziaĹ epok dla historii Europy odróşnia : * staroĹźytnoĹÄ, historia staroĹźytna â czasy do roku 476, czyli upadku Imperium Rzymskiego. Odróşnia siÄ w niej przede wszystkim badania nad staroĹźytnym Egiptem, nad kulturami Bliskiego Wschodu, nad staroĹźytniÄ GrecjÄ i nad Imperium Rzymskim. * Ĺredniowiecze, historia Ĺredniowiecza â czasy od staroĹźytnoĹci do przeĹomu XIV i XV wieku, czyli wynalezienia druku przez Gutenberga (1440) i odkrycia Ameryki (1492) dla zachodniej czÄĹci Europy, a dla wschodniej czÄĹci kontynentu â zdobycia Konstantynopola przez TurkĂłw 1453. Ĺredniowiecze dzieli siÄ na wczesne Ĺredniowiecze (do X-XI wieku), klasyczne (XI â XIII wiek) i późne (wieki XIV-XV). Istnieje poglÄ d gĹĂłwnie wĹrĂłd niektĂłrych historykĂłw francuskich, Ĺźe podziaĹ ten jest cywilizacyjnie sztuczny i naleĹźaĹoby okres Ĺredniowiecza rozciÄ gnÄ Ä aĹź do oĹwiecenia. * nowoĹźytnoĹÄ, historia nowoĹźytna â w czÄĹci Europy dzieli siÄ na czasy od Ĺredniowiecza do przeĹomu XVIII-XIX wieku, czyli do Wielkiej Rewolucji Francuskiej (1789) lub do koĹca kongresu wiedeĹskiego (1815). W Polsce przyjÄĹo siÄ liczyÄ do trzeciego rozbioru Rzeczypospolitej (1795) lub do Wiosny LudĂłw (1848). CzÄĹÄ badaczy przyjmuje, Ĺźe wĹaĹciwÄ cezurÄ byĹa dopiero I wojna Ĺwiatowa. SzkoĹa anglosaska ciÄ gnie czasy nowoĹźytnie do dziĹ. * historia najnowsza â od nowoĹźytnoĹci do dziĹ. W wyniku róşnic chronologicznych w rozwoju cywilizacyjnym i w przebiegu dziejĂłw, osobne periodyzacje funkcjonujÄ dla róşnych obszarĂłw ziemi: * historia Europy * historia Azji * historia Afryki * historia Ameryki PĂłĹnocnej * historia Ameryki PoĹudniowej i Ĺrodkowej * historia Australii * historia Arktyki Nauki pomocnicze historii [edytuj] Nauki pomocnicze historii (NPH) sÄ odrÄbnymi naukami, majÄ cymi fundamentalne znaczenie w metodologii badaĹ historycznych. PozwalajÄ na wĹaĹciwÄ ocenÄ jakoĹci ĹşrĂłdĹa, krytyczny jego rozbiĂłr, oraz konfrontacjÄ róşnych ĹşrĂłdeĹ. Pozwala ponadto wyjĹÄ poza przekaz samej treĹci ĹşrĂłdĹa i czerpaÄ dane z wielu czynnikĂłw pobliskich. * Archeologia â samodzielna nauka badajÄ ca materialne pozostaĹoĹci ludzkich kultur, przedmiotem badania sÄ zarĂłwno kultury prehistoryczne, jak i cywilizacje historyczne. DĹugo uwaĹźana przez historykĂłw za maĹo wiarygodnÄ ze wzglÄdu na trudnoĹci w datacji badanych obiektĂłw oraz w przypisywaniu ich konkretnym podmiotom kulturowym i politycznym; dziĹ bardzo istotna nauka pomocnicza w badaniu okresĂłw historycznych. * Archiwistyka - nauka o metodach pracy z archiwami (historyczne i aktualne sposoby gromadzenia, przechowywania, opracowywania i udostÄpniania). o Archiwoznawstwo - nauka o dziejach i zasobach poszczegĂłlnych archiwĂłw. SzczegĂłlnie istotna dla okresu nowoĹźytnego i najnowszego. * Bibliologia historyczna â nauka o piĹmie opublikowanym (manuskrypcie i druku) o Bibliografia â nauka o zapisie bibliograficznym â niezbÄdna dla katalogowania pozycji ksiÄ Ĺźkowych. * Brachygrafia - nauka o skrĂłtach stosowanych w piĹmie, w szczegĂłlnoĹci bardzo istotna dla historykĂłw mediewistĂłw â w Ĺredniowiecznej Ĺacinie i grece bardzo czÄsto uĹźywano skrĂłtĂłw w piĹmie. * Chronologia â jedna z podstawowych nauk pomocniczych historii, nauka o sposobach okreĹlaniu czasu, czyli systemach datowania (np. kalendarzach). Metoda chronologii pozwala na ustalenie np. ĹwiÄ t ruchomych przypadajÄ cych na dany rok, lub dnia tygodnia przypadajÄ cego na danÄ datÄ. * Demografia historyczna - nauka o populacjach ludzkich, czyli liczbie ludzi w róşnych miejscach i w róşnych epokach. * Dendrochronologia â nowa nauka z pogranicza biologii, archeologii i meteorologii. UmoĹźliwia datacjÄ drewnianego znaleziska archeologicznego na podstawie gruboĹci sĹojĂłw drewna. SzerokoĹÄ sĹoju zaleĹźy od czynnikĂłw meteorologicznych danego roku. DziÄki porĂłwnaniu sĹojĂłw z tego samego obszaru moĹźna uzyskaÄ katalog gruboĹci sĹojĂłw obejmujÄ cy wiele wiekĂłw. WĂłwczas moĹźna datowaÄ datÄ ĹciÄcia znalezionego drewna z precyzjÄ do póŠroku. Jest to jedna z najprecyzyjniejszych metod datacji dla wczesnego Ĺredniowiecza i staroĹźytnoĹci â precyzyjniejsza od datacji wÄglem C14. * Dyplomatyka - nauka badajÄ ca dokumenty od strony krytyki naukowej, czyli okreĹlajÄ ca przydatnoĹÄ zachowanych dokumentĂłw do badaĹ historycznych. Pozwala m.in. wykryÄ falsyfikaty oraz ustaliÄ procedury prawne i administracyjno-kancelaryjne stosowane przy powstawaniu dokumentĂłw. * Epigrafika - nauka o uwiecznianiu napisĂłw, np. na pomnikach, budynkach, nagrobkach, tablicach pamiÄ tkowych, ale takĹźe na sztandarach, szatach liturgicznych. * Falerystyka - nauka o medalach, orderach i innych odznaczeniach. * Genealogia - nauka o stopniach pokrewieĹstwa osĂłb, rodzin i rodĂłw. W szczegĂłlnoĹci istotna przy badaniach dotyczÄ cych warstw panujÄ cych, dziedziczenia, koligacji politycznych, ale rĂłwnieĹź ostatnimi laty przydatna w historii chorĂłb czy historii przekazu genetycznego. * Geografia historyczna - nauka odtwarzajÄ ca caĹoĹÄ Ĺrodowiska geograficznego w danym miejscu i epoce, lub ukazujÄ ca zmiany chronologicznie zachodzÄ ce w danym miejscu - zajmuje siÄ rekonstrukcjÄ uksztaĹtowania powierzchni, Ĺrodowiska przyrodniczego, kultury, gospodarki (historia gospodarcza) i polityki (historia polityczna). Bardzo istotna z punktu widzenia historii militarnej i gospodarczej. W skali Ĺwiatowej stanowi rĂłwnieĹź naukÄ pomocniczÄ dla badaĹ geopolitycznych. * Heraldyka - nauka o herbach â przede wszystkim rodowych, ale rĂłwnieĹź herbach miast, ziem, instytucji itd. Nauka pomocnicza dla badaĹ genealogicznych, ale rĂłwnieĹź dla historii idei, historii wyobraĹşni i symboliki. * Kartografia - nauka zajmujÄ ca siÄ mapami w historii i metodami ich produkcji. WaĹźna dla geografii historycznej, ale rĂłwnieĹź dla badaĹ nad historiÄ nauki, podróşy, ĹwiadomoĹci i wyobraĹşni geograficznej. * Kodykologia - nauka pomocnicza mediewistyki dotyczÄ ca rÄkopisĂłw zapisanych w kodeksach i ksiÄgach sprzed ery druku. * Kryptografia - nauka o odczytywaniu zaszyfrowanych tekstĂłw, przydatna w dyplomatyce, w historii stosunkĂłw miÄdzynarodowych i dyplomacji, jak i w wielu innych badaniach historycznych. * Metrologia - nauka o systemach miar i wag, oraz ich przelicznikach, szczegĂłlnie istotna dla historii gospodarczej. * Numizmatyka - nauka o monetach, ale takĹźe innych Ĺrodkach pieniÄĹźnych i papierach wartoĹciowych. Fundamentalna dla historii gospodarczej, ekonomicznej, spoĹecznej, ale rĂłwnieĹź peĹniÄ ca bardzo istotnÄ rolÄ w datacji archeologicznej. Dla historii politycznej, dla historii idei spoĹeczno-politycznych (zwĹaszcza w okresie Ĺredniowiecza) istotne zagadnienia niosÄ treĹci zawarte na obydwu, lub nawet na trzech stronach monet. * Paleografia - nauka o systemach pisma, gĹĂłwnie sprzed ery druku. Fundamentalna nauka dla wĹaĹciwego odczytania i datowania niedrukowanych ĹşrĂłdeĹ historycznych. o Neografia â chronologiczna kontynuacja paleografii, badajÄ ca pismo rÄczne po odkryciu druku. * Papirologia - nauka o rÄkopisach zapisanych na papirusie (dotyczy zarĂłwno egiptologii, jak i caĹej historii staroĹźytnej). * Prasoznawstwo - nauka o czasopismach i wydawnictwach periodycznych, obejmujÄ ca coraz czÄĹciej takĹźe inne ĹşrĂłdĹa informacji pochodzenia dziennikarskiego (radio, telewizja, Internet â zobacz mass media). * Sfragistyka - nauka o pieczÄciach, stanowiÄ ca bardzo waĹźny komplement dyplomatyki, i heraldyki. Istotna dla badaĹ nad najwyĹźszymi warstwami spoĹecznymi i politycznymi. * Weksylologia - nauka o sztandarach, chorÄ gwiach, proporcach itp. stanowi uzupeĹnienie heraldyki i historii symboli. Trzeba zaznaczyÄ, Ĺźe podziaĹ klasyczny nauk pomocniczych jest coraz bardziej kontestowany w ostatnich dziesiÄcioleciach. PowstajÄ ce badania wielodyscyplinarne wskazujÄ na nowe moĹźliwoĹci stojÄ ce przed historykami stosujÄ cymi wyniki innych nauk (np. badajÄ cych pyĹki roĹlinne i ich rozprzestrzenienie geograficzne). Specjalizacje historyczne [edytuj] * mikrohistoria * makrohistoria * historia lokalna * historia polityczna * historia gospodarcza * historia sztuki * historia religii * historia KoĹcioĹa * historia kobiet * historia nauki * historia paĹstwowoĹci * historia idei * historia wojskowoĹci * historia dyplomacji * historia spoĹeczna * historia ksiÄ Ĺźki * historia kultury materialnej