Laboratorium 1: wtorek 12:15 - 14:00, sala
3041
Prowadzący: Wojciech Jaworski, email:
wjaworski@mimuw.edu.pl
Zajęcia poświęcone są analizie morfologicznej języka
polskiego.
Celem zadań jest określanie kategorii i formy
gramatycznej słów
za pomocą klasyfikatorów, jak
również sprowadzanie słów do form
podstawowych.
Zbadamy wpływ wprowadzenia wiedzy dziedzinowej
(w naszym
przypadku informacji z zakresu fonetyki) na jakość
klasyfikacji.
Zajęcia obejmować będą również prezentację
oprogramowania do analizy
danych oraz metody weryfikacji jakości
klasyfikatorów.
Laboratorium 2: czwartek 12:15 - 14:00, sala
2041
Prowadzący: Łukasz Lew, email: lew@mimuw.edu.pl
Na
labie zajmiejmiemy się implementacją sztucznej inteligencji
dla
pewnej ciekawej terytorialnej gry (nie Go :-) ).
Będzie
dużo kodowania i mam nadzieje sporo satysfakcji. Oceniane
będzie
przede wszystkim zaangażowanie.
Spróbujemy zastosować
metody uczenia maszyn (machine learning) do
stworzenia heurystyk
zwiększających siłę programów.
Na koniec wasze programy
uczestnikó udział razem z programami
hobbystów z
pierwszego roku.
Laboratorium 3: wtorek 10:15 - 12:00, sala
3041
Prowadzący: Linh Anh Nguyen, email:
nguyen@mimuw.edu.pl
Logiki deskrypcyjne są używane do reprezentowania
strukturalnej wiedzy i
wnioskowania o własnościach obiektów,
pojęć i relacji między pojęciami lub
obiektami. Jednym z
podstawowych zagadnień w logikach deskrypcyjnych jest
problem
sprawdzenia czy dane pojęcie jest niesprzeczne z danym
zbiorem
definicji pojęć. Związane z tym zagadnieniem jest problem
sprawdzenia czy
dane pojęcie C jest podpojęciem drugiego pojęcia D
wzg. danego zbioru T
definicji pojęć. To zagadnienie jest
redukowane do pierwszego zagadnienia
przez sprawdzenie czy pojęcie
(C and not D) jest sprzeczne z T. Kolejnym
zagadnieniem jest
klasyfikacja pojęć ze zbioru T : dla każdego pojęcia C z
T podać
listę (D1, ..., Dk) pojęć definiowanych w T takich, że C
jest
bezpośrednim podpojęciem każdego pojęcia z tej listy. Na
zajęciach
przedstawię algorytm i moją implementację w C++ dla
pierwszego
wspomnianego zagadnienia w podstawowej logiki
deskrypcyjnej ALC. Zadanie
zaliczeniowe polega na opracowaniu i
implementowaniu efektywnego algorytm
klasyfikacji pojęć w logice
ALC.
Laboratorium 4: czwartek 14:15 - 16:00, sala
3041
Prowadzący: Marcin Wojnarski, email:
mwojnars@mimuw.edu.pl
Tematem laboratorium będzie uczenie maszynowe (machine
learning) i
eksploracja danych (data mining). Do wykonania będą 3
projekty
zaliczeniowe: 2 małe i 1 duży (na ocenę powyżej 4) lub 3
małe.
Małe projekty będą dotyczyć implementacji podstawowych
algorytmów
uczenia maszynowego, np. drzew decyzyjnych czy
sieci neuronowych. Duże
projekty będą dotyczyć praktycznych
zastosowań omawianych algorytmów
(np. rozpoznawanie ręcznie
pisanych znaków, OCR). Będzie możliwe
zaproponowanie
własnego tematu.
Wszystkie implementacje będą realizowane w języku
Java, na platformie
Debellor (www.debellor.org).
Laboratorium 5: wtorek 12:15 - 14:00, sala
3042
Prowadzący: Ewa Madalińska-Bugaj, email:
ewama@mimuw.edu.pl
Prosty system wnioskowania o dzialaniach.
Dany
jest opis swiata w logice zdan oraz scenariusz, czyli ciag dzialan,
ktore zostaly wykonane w tym swiecie. Zadanie polega na
stwierdzeniu czy
dana formula logiki zdan jest spelniona w
wybranym momencie tego
scenariusza. Mozliwe sa takze obserwacje w
roznych momentach czasowych.
Na pierwszych 3 zajeciach
zostanie wylozony material teoretyczny
stanowiacy podstawe
implementacji.
Laboratorium 6: czwartek 18:15 - 20:00, sala
2042
Prowadzący: Zbigniew Jurkiewicz, email:
zbyszek@mimuw.edu.pl
Na pracowni omówionych
zostanie kilka typowych pakietów usługowych
do AI,
napisanych w Common Lispie lub Dylanie.
Na zaliczenie trzeba będzie wykonać
kilka zadań, polegających na
rozwiązaniu podanego problemu. Przy
rozwiązaniu będzie WYMAGANE
użycie podanych
pakietów i technik. Na koniec docelowy projekt -
system doradczy
konwersujący w języku naturalnym (no, prawie
naturalnym).
Laboratorium 7: czwartek 16:15 - 18:00, sala
2042
Prowadzący: Franciszek Grzegorek, email:
franekg@mimuw.edu.pl
Tematem laboratorium beda gry, glownym zadaniem bedzie
napisanie programu
grajacego w ustalona gre.
Oprocz tego
przewiduje jedno mniejsze zadanie zwiazane z
heurystycznym
przegladaniem przestrzeni stanow.