Nie jesteś zalogowany | zaloguj się

Wydział Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego

  • Skala szarości
  • Wysoki kontrast
  • Negatyw
  • Podkreślenie linków
  • Reset

Ogólne informacje o zajęciach i formularz zgłoszeniowy

Zajęcia dla grup szkolnych — szczegóły

  • Prowadzący: Łukasz Bożyk
    Typ i poziom zajęć: wykład (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
    Liczba uczestników: 15-40
    Opis: Permutację najczęściej kojarzymy z uporządkowaniem obiektów. Na zajęciach poznamy inną wartościową i bardzo wdzięczną odsłonę permutacji, która pozwoli na lepsze zrozumienie ich struktury.
    Dostępne terminy (konkretne daty i godziny wymagają potwierdzenia, czasem mogą być niedostępne, np. już zajęte przez inną grupę):
    W wersji zdalnej:

    wtorki — 8:30-13:45
    piątki — 8:30-13:45

    W wersji stacjonarnej:

    jak wyżej, z dokładnością do dostępności sal na wydziale (niektóre terminy, zwłaszcza we wczesnych godzinach, mogą być trudniej dostępne).
  • Prowadzący: Łukasz Bożyk
    Typ i poziom zajęć: wykład (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
    Liczba uczestników: 15-40
    Opis: Parabolę ze szkoły znamy głównie jako wykres funkcji kwadratowej. Tymczasem posiada ona prostą i elegancką definicję geometryczną. Co więcej --- definicję, która pozwala na wywnioskowanie wielu jej własności jako właśnie geometrycznej figury. Zajęcia poświęcone będą badaniu geometrii paraboli na drodze zadań.
    Dostępne terminy (konkretne daty i godziny wymagają potwierdzenia, czasem mogą być niedostępne, np. już zajęte przez inną grupę):
    W wersji zdalnej:

    wtorki — 8:30-13:45
    piątki — 8:30-13:45

    W wersji stacjonarnej:

    jak wyżej, z dokładnością do dostępności sal na wydziale (niektóre terminy, zwłaszcza we wczesnych godzinach, mogą być trudniej dostępne).
  • Prowadzący: Michał Korch
    Typ i poziom zajęć: wykład (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
    Liczba uczestników: 15-50
    Opis: Wybory, według Konstytucji, powinny być (wśród innych ważnych przymiotników) równe i proporcjonalne. Czy są takie? Kto, jak nie matematyk, powinien to sprawdzić! Sprawdzimy, jak działają wybory do sejmu w Polsce. Czy większość mandatów może dostać mniejszość? Czy zawsze więcej głosów, to lepiej? Zastanowimy się nad tym, czy w ogóle możliwe są wybory proporcjonalne, z matematycznego punktu widzenia. A jeśli nie wybory proporcjonalne, to może większościowe, gdzie w każdym okręgu wygrywa jeden kandydat? Zobaczymy, jak bardzo ich wynik może zależeć od metody głosowania. Ale czy da się rozstrzygnąć, która metoda głosowania jest najlepsza? I kto o tym decyduje? Przyjrzymy się też wyborom w innych krajach, np. wyborom prezydenckim w USA. Kto o tym decyduje to ważne pytanie również przy okazji zastanawiania się nad granicami okręgów wyborczych. Pokażemy, jak bardzo można wpłynąć na wynik wyborów, jedynie sprawnie ustalając ich mapę! Na koniec zastanowimy się nad tym, na czym nam zależy w wyborach. Jakie cechy powinien spełniać system wyborczy, żeby był sensowny. Poszukamy też możliwie sensownego systemu, choć — ostrzegam — będzie trzeba pójść na jakiś kompromis.
    Dostępne terminy (konkretne daty i godziny wymagają potwierdzenia, czasem mogą być niedostępne, np. już zajęte przez inną grupę):
    W wersji zdalnej:

    środy — 8:30-10:00, 12:15-13:45 albo 16:15-17:45

    W wersji stacjonarnej:

    jak wyżej, z dokładnością do dostępności sal na wydziale (niektóre terminy, zwłaszcza we wczesnych godzinach, mogą być trudniej dostępne).
  • Prowadzący: Piotr Chrząstowski-Wachtel
    Typ i poziom zajęć: wykład (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
    Liczba uczestników: 15-40
    Dostępne terminy (konkretne daty i godziny wymagają potwierdzenia, czasem mogą być niedostępne, np. już zajęte przez inną grupę):
    W wersji online:

    poniedziałki — od 14:00
    środy — od 12:00
    piątki — od 11:00

    W wersji stacjonarnej: jak wyżej, z dokładnością do dostępności sal na wydziale (niektóre terminy, zwłaszcza we wczesnych godzinach, mogą być trudniej dostępne).
  • Prowadzący: Piotr Chrząstowski-Wachtel
    Typ i poziom zajęć: wykład (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
    Liczba uczestników: 15-40
    Dostępne terminy (konkretne daty i godziny wymagają potwierdzenia, czasem mogą być niedostępne, np. już zajęte przez inną grupę):
    W wersji online:

    poniedziałki — od 14:00
    środy — od 12:00
    piątki — od 11:00

    W wersji stacjonarnej: jak wyżej, z dokładnością do dostępności sal na wydziale (niektóre terminy, zwłaszcza we wczesnych godzinach, mogą być trudniej dostępne).
  • Prowadzący: Michał Korch
    Typ i poziom zajęć: wykład (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
    Liczba uczestników: 15-50
    Opis: Różne aspekty jednej z ładniejszych dziedzin na pograniczu matematyki i informatyki, czyli teorii grafów. Będziemy chodzić po mostach w Królewcu, szukać znajomych na przyjęciach i kolorować mapy.
    Dostępne terminy (konkretne daty i godziny wymagają potwierdzenia, czasem mogą być niedostępne, np. już zajęte przez inną grupę):
    W wersji zdalnej:

    środy — 8:30-10:00, 12:15-13:45 albo 16:15-17:45

    W wersji stacjonarnej:

    jak wyżej, z dokładnością do dostępności sal na wydziale (niektóre terminy, zwłaszcza we wczesnych godzinach, mogą być trudniej dostępne).
  • Prowadzący: Łukasz Bożyk
    Typ i poziom zajęć: warsztaty (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
    Liczba uczestników: 15-40
    Opis: To pozornie proste i elementarne narzędzie, aplikowane konsekwentnie i uważnie, pozwala na uzyskanie ciekawych rezultatów w nietrywialnych konfiguracjach. Umożliwia na przykład wyznaczanie promieni okręgów wpisanych w trójkąty krzywoliniowe lub długości odcinków w przestrzeni. Zajęcia będą poświęcone technikom rozwiązywania zadań różnej trudności, w których w roli głównej występowało będzie właśnie twierdzenie Pitagorasa (a w rolach drugoplanowych, być może, równania liniowe, kwadratowe, podstawowe elementy geometrii okręgu). Wymagania wstępne: znajomość twierdzenia Pitagorasa.
    Dostępne terminy (konkretne daty i godziny wymagają potwierdzenia, czasem mogą być niedostępne, np. już zajęte przez inną grupę):
    W wersji zdalnej:

    wtorki — 8:30-13:45
    piątki — 8:30-13:45

    W wersji stacjonarnej:

    jak wyżej, z dokładnością do dostępności sal na wydziale (niektóre terminy, zwłaszcza we wczesnych godzinach, mogą być trudniej dostępne).
  • Prowadzący: Łukasz Bożyk
    Typ i poziom zajęć: warsztaty (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
    Liczba uczestników: 15-40
    Opis: Wiele zagadnień matematycznych ma formę pytania o to, jak coś zrobić najlepiej. Podczas zajęć zajmiemy się metodami szukania takich właśnie najlepszych rozwiązań i precyzyjnego uzasadniania, że rzeczywiście lepsze nie istnieją.
    Dostępne terminy (konkretne daty i godziny wymagają potwierdzenia, czasem mogą być niedostępne, np. już zajęte przez inną grupę):
    W wersji zdalnej:

    wtorki — 8:30-13:45
    piątki — 8:30-13:45

    W wersji stacjonarnej:

    jak wyżej, z dokładnością do dostępności sal na wydziale (niektóre terminy, zwłaszcza we wczesnych godzinach, mogą być trudniej dostępne).
  • Prowadzący: Jerzy Tyszkiewicz / Wanda Niemyska
    Typ i poziom zajęć: warsztaty (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów
    Liczba uczestników: 15-40
    Opis: Zgoda buduje a niezgoda rujnuje... zupełnie dosłownie. Na naszych zajęciach uczestnicy wezmą razem udział w kilku grach, dzięki którym zobaczą jak próba wyśrubowania indywidualnego zysku prowadzi do strat całej społeczności i każdego z osobna. Pokażemy też, jak wprowadzenie podatku może paradoksalnie wzbogacić podatników. Całość jest na tyle prosta, że pozwala brać udział już uczniom klas I — starsi docenią natomiast klarowność matematycznego opisu za pomocą pojęć teorii gier. Nacisk jest położony na tworzenie prostego matematycznego modelu zjawisk społecznych. Gry w ramach warsztatów przeprowadzane są za pomocą strony internetowej, w wersji stacjonarnej prosimy więc, by uczestnicy przynieśli telefony lub inne urządzenia z dostępem do internetu. Warsztaty stanowią samodzielną całość i można uczestniczyć tylko w nich. Można również po nich wziąć udział w drugiej części, zapraszamy!
    Dostępne terminy (konkretne daty i godziny wymagają potwierdzenia, czasem mogą być niedostępne, np. już zajęte przez inną grupę):
    W wersji zdalnej:

    wtorki, środy i piątki — dowolne godziny

    W wersji stacjonarnej:

    jak wyżej, z dokładnością do dostępności sal na wydziale (niektóre terminy, zwłaszcza we wczesnych godzinach, mogą być trudniej dostępne).
  • Prowadzący: Jerzy Tyszkiewicz
    Typ i poziom zajęć: warsztaty (ok. 90 minut) dla wszystkich licealistów, do udziału niezbędne jest wcześniejsze uczestnictwo w pierwszej części
    Liczba uczestników: 15-40
    Opis: W drugich zajęciach cyklu o teorii gier uczestnicy wezmą razem udział w kilku grach, dzięki którym zobaczą, jak trudno może być dopasować swoje decyzje do oczekiwań społecznych i jakie można stosować strategie, by to osiągnąć. Pojawiają się ponownie pojęcia znane z pierwszej części cyklu. Całość nadal jest na tyle prosta, że pozwala brać udział już uczniom klas I. Centralnym zagadnieniem pozostaje tworzenie matematycznego modelu zjawisk społecznych, tym razem ze wskazaniem, że w niektórych sytuacjach proste pojęcia przestają wystarczać do opisu rzeczywistości. Gry w ramach warsztatów przeprowadzane są za pomocą strony internetowej, w wersji stacjonarnej prosimy więc, by uczestnicy przynieśli telefony lub inne urządzenia z dostępem do internetu.
    Dostępne terminy (konkretne daty i godziny wymagają potwierdzenia, czasem mogą być niedostępne, np. już zajęte przez inną grupę):
    W wersji zdalnej:

    wtorki, środy i piątki — dowolne godziny

    W wersji stacjonarnej: jak wyżej, z dokładnością do dostępności sal na wydziale (niektóre terminy, zwłaszcza we wczesnych godzinach, mogą być trudniej dostępne).

Strony