Contact

Email:    monika(at)mimuw.edu.pl

Phone: +48 22 55 44 456
Fax:     +48 22 55 44 300

Affiliation:
University of Warsaw,
Faculty of Mathematics, Informatics and Mechanics,
Institute of Applied Mathematics and Mechanics

ul. Banacha 2
02-097 Warsaw
POLAND

Seminarium monograficzne:

Modelowanie procesów złożonych --- ruch uliczny (1000-1S20MPZ)


Aktualności:


Opis przedmiotu

Współczesne społeczeństwa zmagają się z wieloma problemami cywilizacyjnymi, zaś matematyka i informatyka dysponują ogromnym potencjałem, by się z nimi zmierzyć. Zanieczyszczenie powietrza, “korki” w ruchu ulicznym, kryzys klimatyczny, światowa pandemia czy walka z nowotworami to tylko kilka z wyzwań, w których modelowanie matematyczne jest kluczowe dla opracowania skutecznych strategii działania. Podjęcie tych wyzwań wykracza poza wąskie dziedziny badawcze i wymaga interdyscyplinarnego wysiłku. Niezbędne jest utworzenie efektywnego połączenia pomiędzy teoretycznym/matematycznym aspektem opisu problemu np. przy użyciu równań różniczkowych czy teorii gier, a namacalnym wynikiem analizy opartym o dane, algorytmy i programowanie. Wymaga to zestawienia umiejętności, które w akademickim curriculum są zwyczajowo rozwijane na niepowiązanych kursach. Dlatego też zapraszamy na nasze seminarium tych, którzy:


W roku akademickim 2022/2023 skupimy się na problematyce ruchu drogowego. Codzienne korki w godzinach szczytu w znaczącym stopniu wpływają na jakość powietrza, wskaźniki ekonomiczne, bezpieczeństwo i nastroje społeczne. Jednym z kluczowych problemów zarządzania ruchem jest postawa samych kierowców, którzy podążają za egoistycznym celem optymalizacji ich własnego przejazdu bez wzięcia pod uwagę szerszych aspektów ruchu drogowego. Strategie kolektywne mogą znacząco poprawić całkowity przepływ ruchu. Obecnie, na razie w ramach testów, samochody autonomiczne dołączają do ruchu publicznego. Ich inteligentne i kolektywne zachowanie oferuje nowe możliwości usprawnienia obecnego, nadwyrężonego systemu. Znaczące usprawnienia można też uzyskać na poziomie infrastruktury za pomocą zaskakujących decyzji planistycznych, czego przykładem jest tzw. paradoks Braess’a mówiący o tym, że usunięcie drogi z sieci transportowej może doprowadzić do poprawienia całościowego przepływu samochodów. Istotę tego intrygującego zjawiska można wyjaśnić za pomocą teorii gier. Nie jest to jednak jedynie teoretyczny konstrukt, tylko fenomen zaobserwowany w praktyce.


W ramach seminarium studenci będą mieli okazję zapoznać się z profesjonalnymi narzędziami do modelowania i analizy ruchu drogowego (np. Visum) oraz realizować prace badawcze w ramach projektu CoMobility https://comobility.edu.pl. Planowane są również wykłady zaproszonych prelegentów z innych uczelni i praktyków z instytucji powiązanych z zarządzaniem i kontrolą ruchu drogowego. Planujemy prowadzić niektóre zajęcia w trybie zdalnym, niezależnie od trybu kurs ma swoją stronę na moodlu.


Literatura:


Efekty kształcenia:

Studenci potrafią:

Zasady zaliczania:


Ocena na podstawie: